Koulutussopimukselle laajaa tukea

14.04.2016

Rehtori Lena Johansson Axxellista uskoo koulutussopimuksen yksinkertaistavan ja selventävän olemassa olevien keinojen käyttöä. Työssäoppimista on jo nyt kaikilla opiskelijoilla, mutta sitä voidaan lisätä. Johansson ilmaisi Ylen ruotsinkielisissä TV-uutisissa huolensa heikoimmista opiskelijoista, jotka tarvitsevat enemmän tukea työpaikoilla.

Suomen yrittäjien mukaan koulutussopimus helpottaa ammattiin opiskelemista painottaen työpaikalla oppimista. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen ehti selvityksen julkistamisen jälkeen twiiittaamaan tukensa:

”Erittäin tärkeä uudistus - Suomen nuorten kannalta. Investointi tulevaisuuteen. Lämmin tuki.”

- Oppisopimuskoulutuksen rinnalle tarvitaan uusi vaihtoehto, sillä oppisopimus on yksinyrittäjälle ja pienille työnantajayrityksille liian byrokraattinen ja kallis tapa kouluttaa ja työllistää nuoria, täydensi Veli-Matti Lamppu yrittäjäjärjestön kantoja.

SAK kiitti erilaisten työssäoppimisen muotojen yhdistämistä kokonaisuudeksi ja työpaikan hallinnollisen taakan keventämistä, mutta kummeksui korvausten maksamista opiskelijalle ilman työsuhdetta. SAK muistuttaa, että työssäoppiminen on oikeasti oppimista, eivätkä oppijat voi korvata oikeaa työvoimaa.

Esitys puuttuukin työsuhteen perusasioihin. Jos työntekijälle maksetaan vastiketta työstä, kyseessä on työsuhde, SAK:n työehtoasioiden päällikkö Annika Rönni-Sällinen huomauttaa.

Palvelualojen ammattiliitto PAM:n koulutuspoliittinen asiamies Mikko Laakkonen twiittasi: 

”Koulutussopimus-ehdotus sisältää kaikkine ongelmineenkin enemmän hyvää kuin huonoa. Opiskelijan tarpeet edellä ja ohjaus huipputärkeää!”

EK:n mukaan oppisopimuksen rinnalle tarvitaan ei-työsopimussuhteinen muoto ja keskeinen kysymys on miten nämä kaksi muotoa ovat joustavasti yhdistettävissä. EK esittää omaa mallia, jossa jokaisella opiskelijalla on vastuukouluttajana joko opettaja tai työpaikan edustaja.

STTK muistuttaa, että opiskelijat eivät ole ilmaista työntekijöitä korvaavaa aputyövoimaa, vaan heidän ensisijainen tehtävänsä on harjoitella alan ammattilaiselta edellytettäviä taitoja ja tietoja. Selvitystyö on kuitenkin STTK:n koulutuspoliittisen asiantuntija Riina Nousiaisen mukaan hyvä lähtökohta työssä oppimisen laadun kehittämiselle.

OAJ on tyytyväinen koulutussopimuksen peruslähtökohtaan, jonka mukaan koulutuksen järjestäjällä on kokonaisvastuu osaamisen arvioinnista ja tutkintojen myöntämisestä. Opettajajärjestö ja AMKE yhdessä kannattavat selvitysmiesten näkemystä, jonka mukaan yritykselle ei makseta koulutuskorvausta.

Opiskelijajärjestöt Opiskelija-Allianssi OSKU ja Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto Sakki eivät eilen ottaneet kantaa ehdotukseen.