Eduskunnasta kritiikkiä leikkauksille

23.05.2016

Sivistysvaliokunta suhtautuu kriittisesti ammatillisen koulutuksen rahoituksen leikkauksiin ennen toimintalainsäädännön uudistamista. Valiokunnan lausuntoon julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2017-2020 sisältyi useita kriittisiä kannanottoja.

Valiokunnan mukaan uudistusten toteuttamisjärjestys johtaa siihen, että vastuu tarvittavien säästöjen aikaansaamisesta jää koulutuksen järjestäjälle. Tilanne on monelle koulutuksen järjestäjälle vaikea. Valiokunta luottaa kuitenkin koulutuksen järjestäjien ja yhteistyökumppaneiden kykyyn löytää työn ja koulutuksen tarpeisiin toimivat ratkaisut.

Valiokunta korosti lausunnossaan aikuiskoulutuksen merkitystä, eikä pitänyt mahdollisena nuorten ammatillisen koulutuksen säästöjen kohdentamista aikuiskoulutukseen. Valiokunta pitää välttämättömänä, että OKM ja TEM sopivat työvoimakoulutuksen häiriöttömästä jatkumisesta vuosien 2017 ja 2018 vaihteessa hallinnon alan siirrosta huolimatta.

Supistuva talous pakottaa koulutuksen järjestäjiä yhdistymisiin ja toimipisteiden lakkauttamisiin. Nuorten pakkomuutto kauas kotoa opiskelupaikan perässä toimipisteiden lakkauttamisen myötä on valiokunnan mukaan ongelmallista. Valiokunta kuitenkin uskoo lausunnossaan, että opiskelijapaikkamäärät riittävät nuorisotakuun hoitamiseen.

Valiokunta kiinnitti useassa kohdassa huomiota opettajien työn muuttumiseen sekä siitä aiheutuviin vaatimuksiin opettajien koulutuksessa, täydennyskoulutuksessa ja osaamisen kehittämisessä. Varsinaisia toimenpiteitä ei vielä esitetty, mutta huoli nousi esiin lausunnon useissa kohdissa.

Koulutussopimusta valiokunta pitää hyvänä lähtökohtana tulevien ammattilaisten osaamisen vahvistajana. Lausunnon mukaan oltiin kuitenkin huolissaan koulutussopimuksen toteuttamisesta pienemmissä, erikoistuneissa yrityksissä, joissa ei ole edellytyksiä tarpeeksi laajan ammattiosaamisen kartuttamiseen ja joissa ei välttämättä voida ottaa huomioon opiskelijoiden erityistarpeita.

Valiokunnan lausunto sisälsi neljä erillistä eriävää mielipidettä, joissa kaikissa käsiteltiin myös ammatillista koulutusta.

Sosiaalidemokraatit Jukka Gustafsson, Merja Mäkisalo-Ropponen ja Nasima Razmyar ottivat kantaa eriävässä mielipiteessään leikkausten toteuttamistapaan, joka heidän mukaansa heikentää valtakunnallista ohjausta ja saattaa johtaa vääränlaisiin leikkauksiin. Erityisen tarkasti on seurattava heikosti vetovoimaisia mutta hyvin työllistäviä toimialoja.

Sosiaalidemokraatit ottivat kantaa myös ammatillisen koulutuksen yhtiöittämiseen. On suuri vaara, että ammatillisen reformin toteuttaminen hankaloituu, mikäli samanaikaisesti suurin osa ammatillisen koulutuksen järjestäjistä joutuu muuttamaan ylläpitäjämuotoaan.

Vasemmistoliiton Li Andersson pitää reformin aikataulua täysin epärealistisena. Uudistus tehdään säästöt edellä, jolloin yhä suurempi joukko nuoria on vaarassa jäädä pelkän peruskoulun varaan syrjäytymisuhan alle. Uudistuksesta saadaan tietoja vain tipoittain, mikä vaikeuttaa uudistuksen kokonaisarviointia.

Anderssonin mukaan koulutussopimuksen tarve jää epäselväksi. Hänen mukaansa uuden työharjoittelumuodon sijaan tarvittaisiin nuorisoversio oppisopimuskoulutuksesta.

Vihreiden Jani Toivolan mukaan ammattikoulutuksesta leikkaaminen on leikkaamista nuorten tulevaisuudesta. Säästöjen ajoittaminen ennen uudistuksen toteutusta johtaa huonoon lopputulokseen. Toivola korostaa myös, että säästöt eivät saa heikentää nuorisotakuun toteutumista.

Toivola kiittää hallitusta huomioimasta turvapaikanhakijamäärän kasvun vaikutukset koulutustarpeeseen lisäämällä aloituspaikkojen määrää. Toivola painottaa, että lisätyt aloituspaikat on oltava aidosti uusia leikkausten uhatessa riittävää aloituspaikkamäärää jo nyt. Myös ohjauksen ja tukipalveluiden tärkeys maahanmuuttajien kohdalla on huomioitava.

RKP:n Mikaela Nylanderin mukaan on selvää, että ammatillista koulutusta on uudistettava. Turhia päällekkäisyyksiä voidaan karsia, tilojen käyttöä voidaan tehostaa ja turhia rakenteita purkaa. Nylander pitää kuitenkin ilmeisenä, että hallitukselta puuttuu kokonaisvaltainen kuva sivistyksestä ja laajempi koulutuspoliittinen visio. Uudistuksen sijaan keskitytään vain leikkaamaan.