Matkaraportti

Iida, Iiro, Veera, Ilmari, Jenni

Sunnuntai 27.1.2018

Saavuimme Alicanten lentokentälle iltapäivällä ja saimme ystävällisen vastaanoton.

Trumpettiopettaja Manuel San Javierin konservatoriosta sekä oppilaat Alejandro ja Maria  toivottivat meidät tervetulleiksi, minkä jälkeen matkustimme bussilla hotellille.

Kävimme kävelelyllä uusissa maisemissa ja söimme hyvän illallisen, ja menimme nukkumaan raskaan päivän
jälkeen.

Maanantai 28.1.

Maanantai oli ensimmäinen päivämme konservatoriolla. Saimme tavata muita opiskelijoita sekä opettajia, ja vierailimme San Javierin kaupungintalolla. Söimme yhdessä lounasta paikallisessa  ravintolassa ja kävelimme kaupungilla.

Huomasimme, että espanjalaiset ovat erittäin ystävällisiä ja avoimia ihmisiä, joille ruokahetki on tärkeä osa päivästä. Käytimme lounastamiseen useamman tunnin!

Illalla viulunsoiton opettaja Rafael piti konservatoriolla mestarikurssia, jolle Jenni osallistui. Tunti oli aika lyhyt, mutta Jennin mielestä hyödyllinen ja ehokas.

Tiistai 29.1.

Lähdimme aamulla konservatoriolle ja osallistuimme kaikki Kirsin workshoppiin, jossa hän opetti improvisaatiota. Jakauduimme pienryhmiin espanjalaisten kanssa ja kehittelimme omia biisejä, jotka lopuksi esitimme kaikille. Teimme myöskin erilaisia äänimaisemia Suomesta ja Espanjasta.

Illalla saimme olla kuuntelemassa upeaa kitarakonserttia, jossa kuulimme isoa kitaraorkesteria ja kitaraopettaja Antoniota erään oppilaansa kanssa. Emme olleet kuulleet flamenco-musiikkia ennen, joten se oli vaikuttavaa.

Illalla saimme herkullista pitsaa paikallisessa ravintolassa. Soitimme vielä yhdessä hotellilla päästyämme sinne.

Keskiviikko 30.1.

Flamenco-teema jatkui ja osallistuimme Antonion tunnille, jossa hän kertoi paljon espanjalaisesta musiikista.

Taputtelimme erilaisia rytmejä ja kitaristit Jaakko ja Jarno musisoivat yhdessä opettajan kanssa. Illalla  osallistuimme jousi- ja puhallinorkesterin harjoituksiin konservatoriolla.

Torstai 31.1.

Hyvästelimme Juhanin, joka lähti kotiin. Vietimme koko päivän Murciassa. Kävelimme paljon ja näimme kaupunkia, ensimmäisenä vierailimme tanssioppilaitoksessa ja saimme nähdä flamencotanssia!

Osallistuimme lehdistötilaisuuteen ja söimme lounasta taas espanjalaiseen tapaan. Kolmen ruokalajin ateria kesti melkein kaksi tuntia. Päivä oli tähän astisista lämpimin, yli 20 astetta. Nautimme lämmöstä kaupungilla ja vietimme aikaa uusien espanjalaisten ystäviemme kanssa.

Kuudelta menimme Murcian konservatoriolle ja seurasimme puhallinorkesterin harjoituksia. Kävelimme vielä paikalliselle ammattikorkeakoululle kuuntelemaan matalien vaskien konserttia, joka oli erittäin hieno!

Perjantai 1.2.

Olimme kaikki Beethoven-porukalla Pacon kotona ja tutustuimme äänittämiseen hänen omalla studiollaan. Soitimme sekstettoa Pacon äänittäessä ja kuunnellessa.

Söimme yhdessä lounaan San Javierissa ja tilasimme ruokaa espanjaksi. Yllätyimme, kuinka vähän paikalliset osasivat puhua englantia.

Konservatoriolla oli vielä yhteinen orkesteriharjoitus lauantain konserttia varten, Iirolla myöskin säestys. Illalla vietimme aikaa  espanjalaisten opiskelijoiden kanssa.

Lauantai 2.2.

Olimme Coxissa konsertoimassa. Soitot sujuivat ihan hyvin ja konsertin jälkeen söimme taas useamman tunnin.

Sunnuntai 3.2.

Aamulla lähdimme markkinoille, jossa piti olla toinen konsertti. Lava oli jo valmiina ja kaikki saapuivat paikalle, mutta keikka peruuntui liian kovan tuulen vuoksi. Vietimme silti päivän markkinoilla nauttien espanjalaisesta musiikista ja paellasta.

Maanantai 4.2.

Kaikilla oli hieman kuumeinen olo edellisen päivän pölystä ja tuulesta johtuen. Kävimme Kirsin kanssa suuressa ostoskeskuksessa La Zeniassa.

Illalla torvistit pääsivät torviopettaja-Carloksen soittotunnille, joka oli erittäin hyvä! Carlos puhui paljon ilmankäytöstä sekä rennosta ansatsista.

Tutustuimme muihin käyrätorvisteihin, jotka olivat seuraamassa soittotuntia.

Tiistai 5.2.

Kvartetti harjoitteli alttoviuluopettaja Lessterin kanssa Dvorakia. Lessteriltä opimme yhteissoitosta ja artikulaatiosta.

Keskiviikko 6.2.

Vietimme vapaa-aamua, Iiro ja Ilmari hotellin spassa ja tytöt ostoskeskus Dos Maresissa. Illalla matkasimme jälleen Murciaan konserttiin. Onnistuimme edellistä konserttia paremmin, mikä sai kaikki erittäin hyvälle tuulelle.

Torstai 7.2.

Aamupalan jälkeen lähdimme rannalle keräämään roskia EcoSound-hengessä. Kaikki ei sujunut aivan suunnitelmien mukaan ja loppujen lopuksi siivosimme hotellin edessä olevan tien reunukset.

Perjantai 8.2.

Aikaisin aamulla Iida ja Iiro lähtivät Suomeen torvipäiville. Illalla oli viimeinen konsertti, jossa kvartetti pääsi esittämään koko Dvorakin.

Lauantai 9.2.

Vietimme koko päivän Cartagenassa, tutustuimme sotamuseoon ja roomalaisessa amfiteatterissa. Illalla söimme espajanlaisten kanssa ja vietimme viimeistä iltaa.

Sunnuntai 10.2.

Lähdimme kaikki kahden viikon vaihtojakson jälkeen takaisin Suomeen. Kaikkiaan reissu oli antoisa ja opettavainen. Opimme paljon espanjalaisesta kulttuurista, koska elimme niin lähellä sitä kahden viikon ajan. San Javier ei ollu turistipaikka, vaan pieni espanjalainen kaupunki.

Tärkeimmät opit heidän kulttuuristaan olivat erityisesti ruokailuihin panostaminen ajallisesti sekä määrällisesti, sekä aikataulujen joustavuus.

Saimme myöskin hyviä tilaisuuksia esiintyä, koska konserteissa oli paljon yleisöä.

Oli ihanaa saada olla auringon valossa niinkin pitkä aika keskellä Suomen talvea, ja kaikki saivat reissusta paljon energiaa ja harjoittelumotivaatiota loppukevään rutistuksiin.