VM:n raportti maalaa perusteettomia uhkakuvia ammatilliseen koulutukseen

13.03.2023

Valtionvarainministeriö listaa meno- ja tulorakenneraportissaan ehdotuksia mahdollisiksi leikkauskohteiksi. OKM:n hallinnon alan leikkaukset tai maksukorotukset olisivat 870 M€–1,56 mrd. euroa. Ammatillisen koulutuksen leikkaustarpeeksi esitetään peräti 350 M euroa. Leikkaus sisältää aiemman tutkinnon suorittaneiden koulutuksen leikkauksen (250 M€) ja osan tutkinnoista lyhennettäväksi kaksivuotisiksi (100 M€). Lisäksi ministeriö esittää indeksien jäädyttämistä (arvio koko hallituskaudesta 80–120 M€), rahoitusjärjestelmän jakamista kahtia opiskelijoiden pohjakoulutuksen perusteella sekä opiskelijoiden opintotuen rajoittamista kolmeen vuoteen.

- Kun ammatillisen koulutuksen rahoitusta on vihdoin saatu vahvistettua suurten leikkausten jälkeen, haluaa valtiovarainministeriö vetää maton jalkojen alta. Erityisen valitettavaa on, että tämä perustuu virheellisiin tietoihin, toteaa AMKEn johtava asiantuntija Saku Lehtinen.

Ammatillinen koulutus on osaamisperusteista eli tutkinnon voi suorittaa eri oppimisympäristöissä, eri oppimistavoilla ja eri nopeudella. Yksilölliset opintopolut mahdollistavat oppimisen hyvinkin nopeasti tai rauhallisella tahdilla kunkin opiskelijan tarpeiden mukaan. Aikaisempi osaaminen hyödynnetään opinnoissa, joten oppiminen keskittyy vain uusien asioiden oppimiseen tehostaen näin opintojen etenemistä. Tämän takia laskennallinen tutkintoaika vaihtelee yksilöittäin hyvin paljon.

- Suomen koulutusjärjestelmän yksi ylpeyden aihe on, että siinä ei ole umpikujia, vaan aina voi jatkaa opintojaan. Laskennallisen tutkintoajan lyhentäminen käytännössä romuttaisi jatko-opintokelpoisuuden. Tämä on ristiriidassa koulutuspoliittisen selonteon kanssa, jonka tavoitteena on nostaa korkeakoulutettujen määrää, jatkaa Lehtinen. 

Viime vuonna lähes puolet uusista yhteishaussa valituista ammattikorkeakouluopiskelijoista oli pohjakoulutukseltaan ammatillisen tutkinnon suorittaneita.

Yhteiskannanotto: Suomi tarvitsee ammattiosaajia - ammatillinen koulutus ei voi olla säästökohde >>
VM:n meno- ja tulorakenneraportti >>
Blogi tutkintojen ”päällekäisyyksistä >>