VilleGalle on Väylät auki -kampanjan uusi tähti

20.01.2023

AMKE ry ja sen jäseninä olevat ammatillisen koulutuksen järjestäjät jatkavat vuonna 2018 lanseerattua #väylätauki -kampanjaa ammatillisen koulutuksen vetovoiman kasvattamiseksi. Kampanjan viesti on se, että ammattiin opiskelu ei lukitse tietylle alalle, vaan avaa mahdollisuuksien kirjon niin nuorille kuin aikuisillekin. 
 
Tänä vuonna kampanjan keulahahmona nähdään JVG:n VilleGalle, yksi Suomen tunnetuimmista ja suosituimmista artisteista. Yhtyeen suosiosta kertoo yli 300 000 myytyä albumia, 13 voitettua Emma-palkintoa sekä lukuisat Spotify-ennätykset Suomessa.

"Ei 14-vuotiaana tarvii vielä tietää, mikä susta tulee isona"

Villelle peruskoulussa opiskelu ei suuremmin maistunut ja nuoren miehen mielessä pyöri kouluaineita enemmän urheilu ja musahommat. Yläasteen jälkeen Villen valinta oli ammattikoulu, josta hän valmistui LVI-asentajaksi. Musahommat veivät mukanaan ja matka kohti suursuosiota sai pikkuhiljaa alkunsa. 

Tukena matkalla on ollut muun muassa oma äiti.

- Vasta vanhemmalla iällä oon tajunnut sen, että miksi musta tuli artisti on se, että mun äiti aina tsemppas mua kaikissa esiintymisissä ja työnsi lavan suuntaan, kertoo VilleGalle videolla.

Ammattiopintojen jälkeen Ville on suorittanut myös media-alan opintoja ja työskennellyt taksikuskina. Villen mukaan jokainen opittu asia, tehty työ ja kuljettu reitti ovat tärkeitä.

- Mä sanoisin 14-vuotiaalle Villelle, että elä hetkessä ja tee kaikkia asioita, jotka sua kiinnostaa. Kokeile mahdollisimman monia juttuja, sitä kautta se mielenkiinto voi löytyä ja sit sä voit mennä sitä kohti täysii.

VilleGallen mukaan 14-vuotiaana ei tarvitse vielä tietää, mikä susta tulee isona.

- Ota iisii, älä stressaa, elä hetkessä ja nauti elämästä. Rokkaa vaan täysii.

Videot oppitunneilla keskustelun herättäjinä

VilleGallen tarina inspiroi peruskoulunsa päättävää tärkeässä elämänvaiheessa ja auttaa vanhempia tukemaan nuorta eteenpäin, vaikka toiveammattipolku ei niin selvillä heti olisikaan.

Yksi kampanjan tärkeä kohderyhmä on oppilaanohjaajat, jotka ovat käyttäneet videoita opotunneilla keskustelun herättäjinä.

- Videoissa kampanjan viesti on onnistuttu tuomaan esiin kiinnostavalla tavalla. Lämminhenkisten ja inspiroivien tarinoiden tähdet ovat samaistuttavia ja aitoja. Videot jaksaa todella katsoa loppuun saakka, toteaa AMKEn viestintäpäällikkö Hanna-Mari Bennick.

Kampanja pyrkii ajanmukaistamaan ja kirkastamaan mielikuvia ammatillisesta koulutuksesta. Ammatillinen koulutus on unelmien mahdollistaja, joka ei sulje ovia, vaan antaa uutta osaamista ja on yksi kokemus lisää repussa. Ammatillinen koulutus on laadukkaan, yksilöllisen opetuksen tarjoaja, nopea väylä työelämään tai jatko-opintoihin sekä keino vaihtaa alaa aikuisena.

Katso kaikki aikaisemmat videot täältä >>
Kampanjassa mukana olevat AMKEn jäsenet >>