Opiskelijat innostavat ravitsevaan ruokavalioon

19.08.2025

Ravitsemuksella on merkitystä! Suomessa ravitsemusterveyserot ovat suuremmat kuin useimmissa länsimaissa. VälipalaBreikki-kampanjassa ammattikoululaiset tarttuvat yhteiskunnalliseen ongelmaan innostamalla monipuoliseen ja säännölliseen syömiseen somesisällöillä ja julisteilla.

VälipalaBreikki-kampanjan tavoitteena on lisätä ammatillisten opiskelijoiden aterioiden laatua ja kasvisten käyttöä. Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:n koordinoimassa kampanjassa lähestytään nuorten ruokavalion monipuolistamista välipalojen kautta. ”Syö välillä!” -iskulausetta käyttävä kampanja näkyy sosiaalisen median sisällöissä ja oppilaitoksissa.

- VälipalaBreikissä nuoret ammattikoululaiset innostavat toisiaan syömään ravitsevia välipaloja, sillä välipalat ovat helposti muunneltava ja hauska tapa lisätä kasviksia ja täysjyväviljaa ruokavalioon. Kampanjan pilotissa Omnian opiskelijat kertoivat, että ravitseva syöminen kiinnostaa heitä, valottaa VBreikin ravitsemusasiantuntija Aliisa Hyvönen Ruokakasvatusyhdistys Ruukusta. 

Nuoret tuottavat sisältöä nuorille

- Kiinnostus terveellisempää syömistä kohtaan lisääntyy todennäköisemmin, kun nuoret pääsevät itse tuottamaan somevideoita aiheesta. Lisäksi viestintä on kohderyhmässä uskottavampaa, kun nuoret viestivät toisille nuorille, selvittää sisällöntuotantotoimisto Sakean vastaava tuottaja Olli Mustalahti.

Omnian media-alan ja kuvallisen ilmaisun opiskelijat tuottivat keväällä 2025 osana opintojaan VälipalaBreikille lyhytvideoita someen sekä kampanjajulisteita. Osa opiskelijoista teki projektista näyttötyön. Yhteistyö kampanjan ja Omnian välillä oli molemmin puolin hedelmällistä. Kevään lopuksi parhaat opiskelijatyöt palkittiin mediatilaisuudessa Omniassa.

- Meille tärkeitä teemoja ovat opiskelijoiden hyvinvointi ja opinnoissa jaksaminen, joten olemme innolla mukana VälipalaBreikissä”, kertoo Omnian toimialarehtori Erja Kumpulainen.

VBreikissä ravitsemusasiantuntijat Ruokakasvatusyhdistys Ruukusta varmistavat, että kampanjan somesisällöt perustuvat luotettavaan tietoon. Omnian opiskelijat saivatkin ravitsemuksesta koulutuksen ennen somesisältöjen tuottamista.

Tavoitteena kaventaa terveyseroja pidemmällä tähtäimellä

VälipalaBreikki on yhteiskunnallinen ravitsemuskampanja, jonka tavoitteena pidemmällä aikavälillä on vähentää suomalaisten ravitsemusterveyseroja. Sosiaali- ja terveysministeriön raportin perusteella ravitsemusterveyserot ovat Suomessa suuremmat kuin useimmissa länsimaissa. Karu todellisuus näkyy elinajanodotteessa. Matalammin koulutetut elävät keskimäärin lyhyempään kuin korkeammin koulutetut. Heikko ravitsemus liittyy lähes viidennekseen ennenaikaisista kuolemista. 

Kampanjan päätukijalle Vaasan Oy:lle ravitsemusterveyserojen kaventaminen istuu luontevasti vastuullisuustyöhön.

- Haluamme tukea lasten ja nuorten hyvinvointia monin tavoin. VälipalaBreikin kautta voimme olla vaikuttamassa selkeästi havaittuun ongelmaan, ja sitä kautta toivottavasti kaventaa ravitsemusterveyseroja myös laajemmassa mittakaavassa. Ammattikoululaisten ravitsemuksen ja hyvinvoinnin tukemisella voimme olla mukana lisäämässä terveitä vuosia suomalaisten työelämään, kertoo Vaasan Oy:n viestintäpäällikkö Anni Pyykkö.

VälipalaBreikki käynnistyi vuoden 2025 alussa. Tavoitteena on luoda valtakunnallisesti vaikuttava useamman vuoden ravitsemuskampanja yhteistyössä yritysten, ammatillisten oppilaitosten ja muiden organisaatioiden kanssa. 

Lisätietoja:
Aliisa Hyvönen
Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry
aliisa@ruokakasvatus.fi
044 3399 344
www.vbreikki.fi
 

Yhteystiedot

Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry

Eteläranta 10
00130 Helsinki

toimisto@amke.fi