Maria Veitola ja Juhani Putkonen mukana #väylätauki-kampanjassa

07.01.2019

AMKE ry ja sen jäseninä olevat ammatillisen koulutuksen järjestäjät jatkavat vuonna 2018 lanseerattua #väylätauki -kampanjaa ammatillisen koulutuksen vetovoiman kasvattamiseksi.
 
Ammattiosaajia tarvitaan Suomeen yhä enemmän, mutta ammatillisen koulutuksen vetovoima on kääntynyt laskuun viime vuosien aikana.
 
Ammatillisen koulutuksen järjestäjät käynnistivät keväällä 2018 AMKE ry:n ja Mirum Agencyn kanssa Väylät auki -markkinointikampanjan. Kampanjan viesti on se, että ammattiin opiskelu ei lukitse tietylle alalle, vaan avaa mahdollisuuksien kirjon niin nuorille kuin aikuisillekin. Nyt kampanja saa jatkoa.
 
Jatkokampanjan tähtinä nähdään radio- ja tv-toimittaja, kirjailija ja puhuja Maria Veitola sekä Billebeino-vaatemerkin perustaja-toimitusjohtaja Juhani Putkonen, jotka kertovat oman tarinansa matkasta kohti nuorena vielä tuntematonta unelma-ammattiaan. Heidän tarinansa inspiroivat ja lohduttavatkin peruskoulunsa päättävää tärkeässä elämänvaiheessa sekä auttavat vanhempia tukemaan nuorta eteenpäin, vaikka toiveammattipolku ei niin selvillä heti olisikaan.
 
Kampanja pyrkii ajanmukaistamaan ja kirkastamaan mielikuvia ammatillisesta koulutuksesta; ammatillinen koulutus on unelmien mahdollistaja, joka ei sulje ovia, vaan antaa uutta osaamista ja on yksi kokemus lisää repussa. Ammatillinen koulutus on laadukkaan, yksilöllisen opetuksen tarjoaja, nopea väylä työelämään tai jatko-opintoihin sekä keino vaihtaa alaa aikuisena.
 
Kampanjan keskeisimpänä osana toimii edelleen väylätauki.fi -verkkosivu, joka tarjoaa lisätietoa ammatillisesta koulutuksesta sekä sen tarjoamista mahdollisuuksista. Kampanjalla halutaan ensisijaisesti tavoittaa yläkoululaisia, heidän vanhempiaan sekä oman osaamisensa kehittämistä harkitsevia tai alanvaihdosta haaveilevia aikuisia.