Jokaisella ammatillisen koulutuksen opiskelijalla on oikeus tulla kuulluksi

02.01.2019

Useat ammatillisen koulutuksen ongelmat ovat ennaltaehkäistävissä toimivalla laatujärjestelmällä. Opiskelijapalaute on luontainen osa sitä. Opiskelijoiden osallistaminen on jatkuvan kehittämisen työkalu, jolla ei vain arvioida mennyttä vaan kehitetään toimintaa jatkuvasti.

Vuoden 2018 alussa voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen lakiuudistuksen ja merkittävien rahoitusleikkausten myötä media on nostanut keskusteluun ammatillisen koulutuksen tilan. Usein jutut ovat kertoneet koulutuksen ongelmista, joita opiskelijat ovat kohdanneet. Tarinoita on myös onnistumisista ja hyvästä toiminnasta, jonka edellytyksenä on laadukas ja asiakaslähtöinen koulutus.

Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE:n toimitusjohtaja Veli-Matti Lampun mukaan on tärkeää, että koulutuksen laadusta ja kehittämistarpeista käydään julkista keskustelua. 

- Kun julkisuuteen nousee jokin ongelma, sen korjaaminen on opiskelijan kannalta useimmiten auttamattomasti myöhässä, jos hän on kokenut saaneensa opintojensa aikana riittämättömästi ohjausta ja tukea. Jokainen ammatillisen koulutuksen epäonnistuminen nakertaa myös sen uskottavuutta, Lamppu sanoo.

Osaltaan ongelmia selittää vuosina 2013–2017 tehdyt ammatillisen koulutuksen yli 300 miljoonan euron rahoitusleikkaukset. Tämän seurauksena henkilöstöä on vähennetty, mutta opiskelijamäärät ovat kasvaneet yli 16 prosenttia vuodesta 2009. 

Useimmat kohdatut ongelmat liittyvät koulutuksen laatuun: esimerkiksi opiskelija ei ole saanut riittävää ohjausta ja tukea, eivätkä opinnot ole edenneet suunnitellusti. Jos koulutuksen järjestäjän laatujärjestelmä ei toimi, ei rahakaan yksin auta.

SAKKI ry:n puheenjohtaja Elias Tenkasen mukaan uudistuneessa ammatillisessa koulutuksessa opiskelijoiden tulee olla entistä vahvemmin toiminnan keskiössä. 

- Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijalla on mahdollisuus vaikuttaa niin omiin opintoihinsa kuin koko oppilaitosyhteisön kehittämiseen henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman, palautejärjestelmän sekä muiden osallisuuden mahdollistavien käytäntöjen kautta. Opiskelijoiden osallisuus opetuksen ja oppilaitoksen toiminnan kehittämisessä sekä mahdollisuus saada äänensä kuuluviin ovat keskeisiä keinoja, joilla koulutuksen järjestäjä voi seurata koulutuksen laatua, Tenkanen toteaa. 

Opiskelijoiden vaikuttamismahdollisuuksia korostetaan myös OSKU ry:ssä.

-    Valtakunnallisesti suunta opiskelijan mielipiteen arvostamisessa on oikea ja opiskelijapalautteet vaikuttavatkin ammatillisen koulutuksen rahoitukseen vuodesta 2020 alkaen. On viime kädessä oppilaitoksen johdon vastuulla, että opiskelija voi ja uskaltaa antaa palautetta – samaan aikaan on kuitenkin huolehdittava, että opiskelija myös tietää, miten palaute huomioidaan koulutuksen kehittämisessä. Tarvitsemme jatkossakin aitoa keskustelua ja yhdessä kehittämistä - opiskelijoiden osallisuus ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutuminen ei saa jäädä vain valtakunnallisten palautekyselyiden varaan, huomauttaa Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry:n puheenjohtaja Jessica Makkonen.

Koulutuskeskus Salpauksen rehtori Päivi Saarelainen kantaa erityistä huolta ammatillisen koulutuksen maineesta ja laadusta. Kenenkään koulutuksen järjestäjän intresseissä ei ole tehdä asioita huonosti.

- Otamme kaiken palautteen vakavasti ja haluamme kehittää toimintaamme. Erityisen tärkeää esimiestyössä onnistumisen lisäksi on rakentaa opiskelijoiden ja henkilöstön välille sellaista luottamusta ja avoimuutta, että asiat voidaan puhua ja käsitellä heti, jottei ongelmia pääsisi syntymään, Saarelainen korostaa.

Ammatillisen koulutuksen laatu ja sen kehittäminen on toimijoiden yhteinen asia ja jokaisella on siinä roolinsa opetushallinosta opiskelijoihin. Tärkeä rooli on koulutuksen laadun ulkopuolisella arvioinnilla. Laadunhallinta kytkeytyy uuteen lainsäädäntöön ja rahoitukseen, muistutetaan Opetushallituksesta.

- Tavoitteena on kehittää yhä vaikuttavampaa ammatillista koulutusta, joka vastaa entistä vikkelämmin opiskelijan ja työelämän tarpeisiin. Hyvän laadunhallintajärjestelmän avulla voidaan ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä ja puuttua syntyneisiin poikkeamiin riittävän ajoissa. Koulutuksen järjestäjällä täytyykin olla toimiva ja kehittyvä laadunhallintajärjestelmä, toteaa johtaja Anni Miettunen Opetushallituksesta.