Ammattiosaamiseen budjettiriihessä suunnatut lisäpanostukset laihoja tarpeeseen nähden

30.08.2018

Budjettiriihen osaamispanostukset painottuivat tutkimukseen ja kehittämistoimintaan. Ammatillisen koulutuksen ahdinkoa panostukset eivät juurikaan helpota.

Osaajapula on useissa yrityksissä merkittävä kasvun este. Tämä lisää painetta työelämässä olevien henkilöiden osaamisen kehittämiseen sekä uusien ammattilaisten kouluttamiseen nopeasti ja tehokkaasti. Ammatillisen koulutuksen rahoitusta on leikattu vuosia, samaan aikaan opiskelijamäärät ovat kasvaneet. Koulutuksen järjestäjät toimivat jo kipurajoilla. 

- Valitettavasti budjettiriihen panostukset ammattiosaamiseen ovat tarpeeseen nähden alimitoitettuja, toteaa asiantuntija Satu Ågren Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKEsta. 

- Olisimme toivoneet talouden noususuhdanteessa rohkeampaa investointia osaamiseen, työllisyyteen ja yritysten kilpailukykyyn ammatillisen koulutuksen keinoin, Ågren listaa.

Luvassa on pientä helpotusta yritysten osaajapulan paikkaamiseen. Työttömille suunnataan lyhytkestoista ja tutkinnon osaan tähtäävää koulutusta sekä ammatillisessa koulutuksessa että yliopisto- ja ammattikorkeakoulutuksessa. Lisäksi ammatillisen koulutuksen uudistusta tuetaan edelleen 15 miljoonan euron rahoituksella.

Lisäresurssit lyhytkestoisen koulutuksen kehittämiseen ovat Ågrenin mukaan tervetulleita. 

-  Pysyvämpien vaikutusten saavuttaminen edellyttää pitkäjänteistä sijoittamista osaamiseen. Ammatillisen koulutuksen perusrahoituksen korjaaminen jää seuraavalle hallitukselle.

Ågren pitää hallituksen päätöstä toisen asteen oppimateriaalilisän kohdentamisesta vaikeimmassa taloudellisessa tilanteessa oleville nuorille opiskelijoille oikeana ratkaisuna. 

- Tämä lisää koulutuksellista tasa-arvoa ja vähentää toivottavasti myös koulutuksen keskeyttämistä.

Budjettiin sisältyy esitys merkittävistä korotuksista tutkimuksen ja innovaatioiden rahoitukseen. 

- Jatkossa myös ammatillisen koulutuksen tulee olla vahvemmin osa suomalaista innovaatiojärjestelmää. Tämä edellyttää tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiorahoituksen ulottamista ammatilliseen koulutukseen, Ågren toteaa.