AMKE:n kevään #VäylätAuki -kampanja tavoitti jopa miljoona suomalaista

28.03.2023

Kevään #VäylätAuki -kampanjan tavoitteena oli parantaa ammatillisen koulutuksen vetovoimaa sekä nuorten että näiden vanhempien parissa. Kampanjatähtenä ja sanansaattajana toimi räp-artisti VilleGalle, jonka rehelliset ja ihmisläheiset videosisällöt valloittivat sosiaalisessa mediassa. 

AMKE ry ja sen jäseninä olevat ammatillisen koulutuksen järjestäjät jatkoivat jo vuonna 2018 lanseerattua #VäylätAuki -kampanjaa ammatillisen koulutuksen vetovoiman kasvattamiseksi. Kampanjan tämän vuoden keulahahmona valloitti JVG-yhtyeestä tuttu artisti VilleGalle, yksi Suomen tämän hetken suosituimmista ja tunnetuimmista artisteista. Lukuisia Emma-palkintoja ja Suomen Spotify-ennätyksiä takonut artisti on itsekin valinnut yläasteen jälkeen ammattikoulun ja valmistunut LVI-asentajaksi. Väylät auki -kampanjavideoilla VilleGalle kertoi omasta opintopolustaan ja kannusti nuoria kohti omia kiinnostuksenkohteitaan ja unelmiaan. 

Kampanja näkyi ja kuului sekä livenä että sosiaalisessa mediassa

Kampanja levittäytyi oppilaiden sekä näiden vanhempien arkeen sekä fyysisesti että digitaalisesti. Kampanjavideot toimivat muun muassa oppilaanohjaajien työkaluna ja keskustelunherättäjinä opotunneilla. Kampanjan sosiaalisen median kanavapaletti rakennettiin strategisen kohderyhmäajattelun pohjalta. Päätavoitteena oli tavoittaa nuoret, joita yhteishaku koskettaa sekä näiden päätöksentekoon välillisesti vaikuttavat henkilöt eli nuorten vanhemmat. Näistä lähtökohdista kampanja jalkautui nuorten suosimiin sosiaalisen median kanaviin kuten Snapchatiiin, TikTokiin sekä Instagramiin, vanhempien kohderyhmä tavoitettiin onnistuneesti Facebookista. 

Kampanjan tulokset olivat erinomaiset. AMKE:n #VäylätAuki -kanavissa näyttökertoja kertyi huikeat 4,9 miljoonaa kappaletta. AMKE:n kanavien lisäksi VilleGallen julkaisi kampanjasisältöä omissa kanavissaan ja sisällöt keräsivät runsain mitoin reaktioita ja positiivista keskustelua aiheesta. Yhteensä näissä kaikissa kanavissa kampanja tavoitti jopa miljoona suomalaista.

- Oli upeaa saada VilleGalle mukaan tähdeksi kampanjaan. Positiivista palautetta on tullut monelta taholta: AMKEn jäseniltä, peruskoulun opoilta, opettajilta ja jopa omien teini-ikäisten poikieni kavereilta, AMKEn viestintäpäällikkö Hanna-Mari Bennick iloitsee.

Positiivista palautetta on mukava saada, mutta myös kehitysajatuksia jatkoon kaivataan. Toivomme kaikkia, jotka ovat nähneet kevään kampanjan somesisältöä, jättämään omat ajatuksensa tämän palautelomakkeen kautta.

#VäylätAuki -kampanja pyrkii ajanmukaistamaan ja kirkastamaan mielikuvia ammatillisesta koulutuksesta. Ammatillinen koulutus on unelmien mahdollistaja, joka ei sulje ovia, vaan antaa uutta osaamista ja on yksi kokemus lisää repussa. Ammatillinen koulutus on laadukkaan, yksilöllisen opetuksen tarjoaja, nopea väylä työelämään tai jatko-opintoihin sekä keino vaihtaa alaa aikuisena. Kevään #VäylätAuki -kampanja toteutettiin yhteistyössä markkinointiviestintätoimisto SEKin kanssa.