24.09.2025
Opetushallitus 24.9.2025
AMKEn lausunto ammatillisten perustutkintojen yhteisten tutkinnon osien luonnoksesta
Opetushallitus on pyytänyt lausuntoa yhteisten tutkinnon osien pakollisten osa-alueiden sisällöstä. Näkökulma on erityisesti sisällön yhteiskunnallisessa vastaavuudessa ja työelämässä tarvittavan osaamisen sekä osaamistavoitteiden konkretisoimisessa.
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry tarkastelee luonnosta ammatillisen koulutuksen järjestäjien näkökulmasta.
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä
Pakollisten osaamistavoitteiden Erilaisten tekstien tuottaminen -otsikon alla kohdassa ”käyttää viestinnässään tarkoituksenmukaisesti digitaalisia laitteita ja sovelluksia” tulisi todeta tekoälyn hyödyntäminen.
Viestintä- ja vuorovaikutus äidinkielellä osa-alueessa suullisia vuorovaikutustaitoja ja alakohtaiseen soveltamiseen liittyvää osaamista tulee painottaa vahvemmin.
Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi
Valinnaisten osaamistavoitteiden Toisella kotimaisella kielellä viestiminen työelämän vuorovaikutustilanteissa -otsikon alla todetaan: ”Ilmaisee itseään tilanteen mukaan käyttäen ruotsin kielelle ja kulttuurille ominaisia ilmaisuja.” On tärkeää nostaa esille ruotsin kulttuurin lisäksi myös ruotsinkielisen Suomen erityispiirteet. Suomen työmarkkinoille valmistuvan opiskelijan on tärkeää tuntea perusasiat kummastakin.
Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
Pakollisten osaamistavoitteiden Erilaiset vuorovaikutustilanteet -otsikon alla kohdassa ”käyttää asiatyyliä” tarvitaan tarkennuksia. Muodollisten tekstien tuottaminen vieraalla kielellä on vaikeaa ja siksi perustutkinnon suorittamiseen vaadittavaa osaamista on täsmennettävä.
Toiminta digitaalisessa ympäristössä
Pakollisten osaamistavoitteiden Digitaalisten laitteiden ja sovellusten valinta sekä vastuullinen käyttö -otsikon alla tulisi mainittujen työkalujen lisäksi todeta tekoälyn hyödyntäminen.
Taide ja luova ilmaisu
Kulttuuriosaamista ja luovaa ilmaisua on mahdollista harjoitella monissa yhteyksissä. Osa-alueessa tulee todeta työpaikat yhtenä vaihtoehtona.
Matematiikka ja matematiikan soveltaminen
Osa-alueen sisällöstä puuttuu matematiikan soveltamisen alakohtaisuus. Tämä tulisi lisätä pakollisiin osaamistavoitteisiin.
Fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt ja niiden soveltaminen
Osa-alue on vaikea kokonaisuus. Sisällössä tulisi painottaa fysikaalisten ja kemiallisten ilmiöiden alakohtaista käytännön soveltamista työpaikoilla.
Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen
Pakollisten osaamistavoitteiden Yhteiskunnassa toimiminen -otsikon kohtaa ”tuntee tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita” tulisi konkretisoida. Periaatteiden tuntemisen lisäksi opiskelijalta tulisi vaatia myös niiden noudattamista. Kyseisen otsikon alle on myös tärkeää lisätä kohta opiskelijan vaikutusmahdollisuuksista työpaikalla.
Työelämässä toimiminen
Työpaikoilla tapahtuvaa oppimista tulisi korostaa vahvemmin kaikissa osa-alueissa.
Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet
Pakollisten osaamistavoitteiden Urasuunnittelu ja työnhaku -otsikon alle tulisi lisätä kohta ammattiosaamisen kehittämisen mahdollisuuksista. Ammatillisesta perustutkinnosta valmistunut voi jatkaa opintojaan korkeakoulutuksessa. Myös ammattiosaamisen syventäminen ammatti- tai erikoisammattitutkinnon suorittamisella on tavanomaista.
Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta
Sisäisen yrittäjyyden sijaan olisi hyvä puhua yrittäjämäisistä toimintatavoista.
Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen
Pakollisten osaamistavoitteiden Opiskelu- ja työkyky sekä työhyvinvointi -otsikon alle on tärkeää liikunnan lisäksi lisätä kohta muiden terveellisten elämäntapojen noudattamisesta. Ei riitä, että opiskelija tunnistaa esimerkiksi terveellisen ruokavalion merkityksen.
Kestävän kehityksen edistäminen
Pakollisten osaamistavoitteiden Kestävän kehityksen periaatteet -otsikon kohtaa ”tunnistaa planetaariset rajat ihmisten toimintaan” tulisi selkokielistää. Käsitettä on vaikea ymmärtää.
Muut huomiot
Yhteisten tutkinnon osien käsitteistöä tulisi selkeyttää. Osaamistavoitteiden on tärkeää olla helposti ymmärrettäviä.
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Veli-Matti Lamppua, toimitusjohtaj
Peter Pahlman, asiantuntija
Lisätiedot: asiantuntija Peter Pahlman, 040015 1324, peter.pahlman@amke.fi
Lataa lausunto tästäAmmattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki