Vapaus ja vastuu ammatillisessa koulutuksessa – miten oppimisen laatu säilyy muutoksessa

01.12.2025

Ammatillinen koulutus elää nyt historiallista vaihetta. Vuonna 2026 käynnistyvä toiminnanohjauksen kokeilu antaa 40 koulutuksen järjestäjälle mahdollisuuden järjestää koulutusta entistä vapaammin, ilman perinteistä järjestämislupasääntelyä. Tavoitteena on parantaa laatua ja vastata alueellisiin osaamistarpeisiin entistä ketterämmin. Myös ne, jotka eivät tulleet valituiksi tai eivät muista syistä osallistu kokeiluun, voivat parantaa kilpailukykyään kehittämällä alueellista yhteistyötä tai erikoistumalla tietyille koulutusaloille.

Vapaus on tervetullut, mutta sen rinnalla kasvaa vastuu. Miten varmistamme, ettei joustavuus muutu sirpaleisuudeksi ja että oppimisen laatu pysyy ytimessä? Lopulta laatu näkyy opiskelijan arjessa – siinä, kuinka turvallista on oppia, miten motivaatio pysyy yllä ja miten oppiminen muuttuu edistymiseksi ja lopulta valmistumiseksi.

Tekoäly ja simulaatiot oppimisen peileinä

Kokeilu siirtää painopistettä pois rakenteista kohti vaikuttavuutta ja edellyttää, että koulutuksen järjestäjät pystyvät osoittamaan, miten oppiminen todella tapahtuu käytännössä. Tekoäly voi auttaa tässä tekemällä oppimisen näkyväksi: se tunnistaa pullonkauloja, tukee oikea-aikaista ohjausta ja auttaa eriyttämään opetusta niin, että jokainen opiskelija etenee omassa tahdissaan. Kansainväliset esimerkit, kuten Alpha Schoolin malli, osoittavat, miten yksilöllinen palaute ja jatkuva seuranta vahvistaa opiskelijan motivaatiota ja vapauttaa opettajalle aikaa tärkeimpään, eli ohjaukseen ja opiskelijoiden kohtaamiseen.

3DBearilla rakennamme parhaillaan tekoälypohjaista verkkokurssintuotantoa ja kehitämme simulaatioympäristöjä, jotka tukevat ammatillisen koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta. Tavoitteena on vähentää päällekkäistä työtä, varmistaa oppimateriaalien tasalaatuisuus ja tarjota opiskelijoille turvallinen, käytännönläheinen ympäristö, jossa oppiminen tapahtuu ohjauksen tukemana ja jossa virheistä kasvaa oivalluksia.

Teknologia ei korvaa pedagogiikkaa – se voi vahvistaa sitä

Toiminnanohjauksen kokeilun onnistuminen edellyttää, että hallinnollinen vapaus ja pedagoginen laatu kulkevat rinnakkain. Teknologia voi tukea tätä tasapainoa, kun sitä käytetään oppimisen kumppanina, ei hallinnan välineenä. Tekoäly ja simulaatiot auttavat koulutuksen järjestäjiä ja opettajia osoittamaan laatua ja vaikuttavuutta ilman, että aikaa viedään pois työn ytimestä – opiskelijan kohtaamisesta.

Tämä uudistus on ennen kaikkea mahdollisuus rakentaa uutta. Sen todellinen onnistuminen mitataan siinä, kuinka hyvin teemme oppimisesta yhtä aikaa mitattavaa ja merkityksellistä. Myös työnantajien roolin ammatillisen koulutuksen rahoittajina tulee vahvistua – ja se voi osaltaan ohjata koulutusta entistä tiiviimmin työelämän todellisiin tarpeisiin.


3DBearin toimitusjohtaja, rinnakkaisista tekoälyalgoritmeista väitellyt ja University of Cambridgesta valmistunut tekniikan tohtori Jussi Kajala työn ulkopuolella: Vilkas arki kahden lapsen isänä tuo vastapainoa työlle – tällä hetkellä perheen yhteinen aika kuluu tanssin parissa, ja vapaahetket vie strategiapeli Magic: The Gathering, jossa kuten oppimisessakin, menestys rakentuu pitkäjänteisestä ajattelusta ja yhteisestä rytmistä.

Kirjoittaja

Jussi Kajala
toimitusjohtaja, 3DBear

Kajala Jussi

Yhteystiedot

Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry

Eteläranta 10
00130 Helsinki

toimisto@amke.fi