08.10.2025
Ammatillisen koulutuksen tehtävä on varmistaa, että opiskelijoilla on valmistuessaan osaamista, jota työelämä tarvitsee. Perinteistä mallia on kehitettävä, jotta voidaan entistä paremmin vastata työelämän tarpeisiin. Työelämän tarpeet muuttuvat nopeasti, ja samaan aikaan opiskelijat toivovat selkeämpiä ja käytännönläheisempiä väyliä työelämään.
Siksi tarvitaan uudenlaisia yhteistyön muotoja – työelämäpolkuja, joissa oppilaitos ja yritys rakentavat opintopolun yhdessä ja opiskelija pääsee kiinni työelämään jo varhaisessa vaiheessa. Mitä huolellisemmin polku suunnitellaan, sitä varmemmin lopputulos onnistuu.
Vamian ja Wärtsilän kokeilu esimerkkinä
Vaasan seudulla on kehitetty konkreettinen malli, jossa toisen vuoden koneasentajaopiskelijat siirtyvät suoraan osaksi Wärtsilän tuotantoa koulutussopimuksen kautta. Opinnoista suuri osa tapahtuu tehtaan arjessa, ja opintojen sisältöjä on muokattu vastaamaan paremmin yrityksen osaamistarpeita.
Opiskelijoille tämä tarjoaa mahdollisuuden oppia käytännössä ja nähdä, mitä tulevaisuuden työ voi olla. Yritys puolestaan saa mahdollisuuden perehdyttää tulevia osaajia ja varmistaa, että osaaminen vastaa todellisia tarpeita. Oppilaitokselle yhteistyö luo mahdollisuuksia ylläpitää jatkuvasti koulutussisältöjen ajantasaisuutta sekä antaa hyviä väyliä opiskelijoiden työllistymiseen.
Yksilölliset polut ja joustavat tutkintorakenteet
Nykyinen tutkintojärjestelmä mahdollistaa sen, että opintojen sisältöjä voidaan yhdistellä ja räätälöidä rakentamalla sopiva kokonaisuus eri tutkinnon osista. Tämä antaa tilaa rakentaa yksilöllisiä polkuja: vaikka reitti veisi samaan työpaikkaan, jokainen opiskelija voi kulkea sitä hieman eri tavalla, omien vahvuuksiensa ja tavoitteidensa mukaisesti.
Samalla työpaikalla oppimisen osuus kasvaa – usein jopa kaksinkertaiseksi verrattuna perinteiseen opiskeluun. Tämä vahvistaa työelämätaitoja ja tuo opiskelijalle varmuutta omasta osaamisestaan jo ennen valmistumista.
Inspiraatiota laajemmalle kentälle
Vamian ja Wärtsilän yhteistyö on vain yksi esimerkki siitä, mitä tiiviillä yhteistyöllä voidaan saavuttaa. Malli on helposti muokattavissa myös muille tekniikan aloille tai vaikka sosiaali- ja terveysalalle.
Tärkeintä on, että oppilaitos ja työelämä käyvät yhdessä keskustelua: mitä osaamista tarvitaan, mitä voidaan oppia parhaiten työpaikalla ja miten opiskelijan yksilölliset tavoitteet voidaan huomioida?
Suurin osa työelämäpolun kautta opintojaan Wärtsilässä suorittavista tulee todennäköisesti jäämään töihin Wärtsilään. Osa heistä päätynee myös muihin Wärtsilälle alihankintaa tekeviin yrityksiin.
Kohti uusia yhteistyön muotoja
Työelämäpolut eivät takaa työpaikkaa valmistumisen jälkeen, eivätkä sido opiskelijaa yhteen työnantajaan. Ne kuitenkin avaavat oven – usein luonteva järjestys on koulutussopimus, kesätyö, oppisopimus ja lopulta rekrytointi.
Yksi malli ei sovi kaikille, mutta kokeilujen kautta voidaan löytää ratkaisuja, jotka vastaavat sekä opiskelijoiden että yritysten tarpeisiin. Työelämäyhteistyön tiivistäminen ei ole enää valinnainen lisä, vaan yhä useammin välttämättömyys.
Vamian ja Wärtsilän esimerkki näyttää, että uudenlaiset työelämäpolut ovat mahdollisia. Nyt tarvitaan rohkeutta kokeilla, muokata ja rakentaa lisää – jokaisella alalla ja jokaisella paikkakunnalla.
Vamian rehtori, AMKEn hallituksen jäsen Åsa Stenbacka työn ulkopuolella: harrastukseni ovat lukeminen, ulkoilu ja mökkeily.
Åsa Stenbacka
rehtori, Vamia, Vaasan kaupunki
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki