26.09.2024
Mikä on koulutuksen järjestäjien perustehtävä? Varmistaa, että opiskelijoiden opinnot etenevät, he valmistuvat ja työllistyvät opintojensa jälkeen. Näiden suorite- ja vaikuttavuusmittareiden merkitys korostuu ammatillisen koulutuksen rahoitusmallin uudistuessa vuoden 2026 alussa. Suuntaus on oikeansuuntainen ja kannatettava. Samalla on huolehdittava, että tämä ei johda opiskelijavalinnoissa siihen, että priorisoidaan niitä, joilla on parhaat lähtökohdat tuottaa optimaaliset suorite- ja vaikuttavuuspisteet koulutuksen järjestäjille. Omnian strategia tiivistyy kolmeen sanaan: ratkaisuja, yhdessä, kaikille. Näistä erityisen painavana ja merkityksellisenä pidän myös jatkossa sanaa ”kaikille”.
Jo nyt ammatillisen koulutuksen järjestäjät tasapainoilevat yksilöiden, yhteiskunnan ja työelämän monimuotoistuviin tarpeisiin vastaamiseen ja niukkenevien taloudellisten resurssien välillä.
Osaamisen rinnalla korostuu tarve osallisuuden, hyvinvoinnin, kotoutumisen ja työllisyyden edistämiseen. Miten käy jatkossa näille tehtäville ja niihin liittyville resurssitarpeille, kun nykyisetkään rahoitusmallit eivät näitä tunnista riittävästi. Tunnistan riskiksi sen, että moni aidosta tarpeesta syntynyt ja vaikuttavuutensa osoittanut toiminto näivettyy tai kokonaan loppuu käytettävissä olevan valtionosuusrahoituksen kohdentuessa uudella tavalla.
Työllisyys- ja elinkeinopalvelujen järjestämisvastuun siirto valtiolta kunnille toteutuu uusien työllisyysalueiden aloittaessa toimintansa 1.1.2025. Työllisyysalueiden tavoitteena on luoda nykytilannetta dynaamisemmalla tavalla edellytyksiä työelämän tarpeiden ja tekijöiden kohtaamiselle. Tässä onnistumista tavoitellaan siirtämällä palvelujen painopistettä työttömyyden alkuvaiheeseen, jotta työttömyyden pitkittymisen mukanaan tuomat haasteet eivät ehtisi kasaantua.
Ammatillisella koulutuksella on monella tavoin merkittävä rooli työllisyysalueiden kumppanina. Toisaalta varmistamalla, että kaikki ammatillisen tutkinnon suorittaneet työllistyvät, toisaalta tarjoamalla palveluita, jotka tukevat työttömien työnhakijoiden olemassa olevan osaamisen tunnistamista, päivittämistä ja täydentämistä. Näissä molemmissa avaintekijä on tiivis työelämäkumppanuus. Tällä varmistetaan se, että työnhakijoiden osaaminen on työnantajien näkökulmasta olennaista ja ajantasaista.
Jotta kaikkien työikäisten ja -kuntoisten työllisyystavoitteissa ja talouden tasapainottamisessa onnistutaan, jo olemassa olevaa ja käytettävissä olevaa keinovalikkoa on voitava hyödyntää joustavasti, yksilöiden tarpeista lähtien ja sujuvat siirtymät mahdollistaen.
Meillä Omniassa valmistaudutaan kumppanuuteen työllisyysalueiden kanssa sekä ammatillisen koulutuksen että aikuisten perusopetuksen (AIPE), nuorten työpajojen, maahanmuuttajien osaamiskeskuksen (OSKE), työllisyyskoulutuksen, vapaan sivistystyön ja tutkintokoulutukseen valmentava koulutuksen (TUVA) keinovalikkoa hyödyntäen. Kullakin näistä on omat rahoitusmuotonsa ja -kriteerinsä. Nyt tarvitaan eri ministeriöiden, kuntien, koulutuksen järjestäjien, järjestöjen ja työelämän vuoropuhelua tulevaisuudesta, jonka haluamme toteutuvan. Tämän vuoropuhelun pohjalta tulee määrittää korjaussarja, jolla varmistetaan jo hyväksi todettujen toimintojen yhteensovittaminen tulevaan TE-uudistukseen ja sen tavoitteisiin parhaalla tavalla. On tärkeää, että tässä vuoropuhelussa ollaan samalla puolella pöytää, ei neuvotteluosapuolina.
Omnian kuntayhtymän johtaja Tuula Antola työn ulkopuolella: koiria, golfia ja merellisiä maisemia.
Tuula Antola
koulutuskuntayhtymä Omnian johtaja
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki