Osaamisen visio 40 luvulle - mutta minkä vuosisadan?

01.02.2021

Myönnän olevani kateellinen. Kateellinen niille, joilla on tietämys tulevaisuudesta. Ei siis visiota, sellainen minullakin on, kuten meillä kaikilla. Vaan tarkoitan sellaista tietämystä, mikä oli esimerkiksi Jules Vernellä, joka kirjoitti matkasta kuuhun jo vuonna 1865. Hän kirjoitti lentämisestä, sukellusveneistä ja muistakin asioista, joita kukaan ei voinut edes visioida, saatikka käsittää. Satakolme vuotta myöhemmin Neil Armstrong astui kuun kamaralle. 

Koska tällaista tietämystä ei minulla ole, olen päättänyt vain visioida. Visioida tulevaisuuden koulutusta. Ja vielä tarkemmin ammatillista koulutusta. Visio on haavekuva ja minun maailmassani haave on aina positiivinen asia, joten visioni on positiivinen haavekuva siitä, kuinka osaamista tuotetaan tulevaisuudessa. 

Tulee aika, jolloin osaamisen tietoa on valtavasti varastoituna ja strukturoituna mielettömiin datavarastoihin. Itse asiassa tuo aika ei ole kaukana. Jos yhdistäisimme kaiken sen tiedon ja sen mahdollistaman osaamisen maailmassa ja se olisi vielä käytettävissä esimerkiksi ilman kielirajoituksia, olisi nykypäivän tarvitsema osaaminen jo aika lailla olemassa. Luultavasti jo 2040 luvulla useimmat käytettävyydet on ratkaistu. Kielimuurit kaatuvat tekoälyn käännöstekniikoihin ja jopa kulttuurieroavaisuudet saattavat kääntyä ymmärrettävään muotoon. 

Tekoäly alkaa muistuttaa älyä yhä enemmän. Mutta tämä ei riitä. Luonnollisesti tuohon haavekuvaan kuuluu myös esimerkiksi osaamisen luotettavuus ja tietoturva, jotka tulevat kuvioon kehityksen myötä. Aivan kuten tuossa Vernen kirjassa, ydin on matka kuuhun eikä se, miten sinne mentiin. Vernehän hahmotti asian tykillä kuuhun ammuttavien ihmisten avulla, mutta todellisuus oli vähän erilainen. 

Onko meillä erilaisia osaamisen keskittymiä, jotka hallitsevat oman alansa tietoa, kokemuksia ja virheitä? Näiden asioiden yhdistelmällä syntyy tulevaisuuden osaaminen. Tuo keskittymä on jatke meidän oppilaitoksillemme. Se voi olla pitkälle viety tekoäly tai jopa äly. Nämä uudet oppilaitokset, joiden fyysistä paikkaa on mahdoton määritellä, pystyvät räätälöimään jokaiselle osaamisen tarvitsijalle juuri ne tiedot, taidot ja virheet, jotka juuri häneltä puuttuvat täydellisen osaamisen kannalta. Ja kun tämä osaaja yhdistää asioita ja käyttää osaamistaan, syntyy tietovarastoihin jälleen uutta kerättävää osaamista ja sen osa-alueita seuraavien ja taas seuraavien osaajien tarpeisiin.

Tulevaisuuden oppilaitokset tunnistavat osaamisalueita ja niiden puutteita rakentaen skenaarioita ja tilanteita, joihin tarvitaan osaamista. Olemassa olevalla kasvavalla tietomäärällä ja koneälyllä sekä ihmisen luovuudella ja mielikuvituksella syntyy osakokonaisuuksia, joilla luodaan uutta osaamista. Eikä tämä tähän pysähdy. Osaamisalueet yhdistyvät yhä useamman toisen osaamisalueen kanssa synnyttäen uuden osaamisen neuroverkon.

AMKE ry:n hallituksen puheenjohtaja Kari Kallonen työn ulkopuolella: Vapaa-aika menee ratsuhevosten parissa. Välillä ajetaan karjaa, välillä kilpaillaan ja välillä ollaan vaan hevosten kanssa.

Kirjoittaja

Kari Kallonen
AMKE ry:n hallituksen puheenjohtaja

Kallonen Kari