Oma tahto, vanhempien vaikutus vai mielikuvat?

29.09.2020

Toisen asteen valintani oli itsestäänselvyys, muista vaihtoehdoista ei edes keskusteltu. Vanhempani olivat itse käyneet ammatillisen koulutuksen, mutta eivät koskaan nostaneet sitä esille vaihtoehtona lapsilleen. Heille oli tärkeää, että hyvin koulussa menestyvät tyttäret menevät lukioon. Silloiset urahaaveet muistaen se oli selviö itsellenikin, joten ei katkeruuksia. Talous ja nuoret TATin Nuorten tulevaisuusraportti vahvistaa sen, minkä olen itsekin 28 vuotta sitten kokenut: vanhemmat ja sukulaiset ovat opinto-ohjaajan ohella tulevaisuuttaan pohtivan nuoren tärkein tietolähde. 

Vuoden 2020 TATin Nuorten tulevaisuusraportin mukaan 27 prosenttia peruskoululaisista aikoo hakea koulun päätyttyä ammatilliseen koulutukseen. Lopulta ammatillisessa aloittava joukko on suurempi – ja hyvä niin. Pula osaavista tekijöistä on jo elävää elämää monilla aloilla, eikä tilanne tunnu hellittävän. Parhaat osaajat ovat yleensä niitä, jotka ovat oma-aloitteisesti hakeutuneet alalle. Nuoren kannalta tärkeintä onkin, että hän saa aidosti valita itse ja tekee valintansa tutustuttuaan riittävästi eri vaihtoehtoihin. 

Tiedon lisäksi valintaa ohjaavat mielikuvat, joita ammatilliseen ja lukiokoulutukseen liitetään. Edelleen, 2020-luvulla, myös perheen sosioekonominen tausta korreloi jatko-opintosuunnitelmien kanssa. Työssäkäyvien ja korkeasti koulutettujen vanhempien lapset hakeutuvat helpommin lukioon, kun taas matalammin koulutettujen ja työttömien lapset hakeutuvat useammin ammatilliseen oppilaitokseen.

Mitä sitten pitäisi tehdä, että nuori saa aidosti valita itse ja mielikuvien sekä sosioekonomisen taustan vaikutusta voitaisiin vähentää? Voimme auttaa nuorta tunnistamaan omat vahvuutensa, antaa hänelle riittävästi tietoa ja kokemuksia sekä rohkaista kulkemaan omaa tietä pitkin. Tämän onnistuessa myös opintojen keskeyttäminen vähenee: satsaus ohjaukseen maksaa itsensä takaisin. 

On sääli, että ammatillisen koulutuksen tärkeimmäksi ”vetovoimatekijäksi” nousee TATin Nuorten tulevaisuusraportissa se, ettei nuori usko pärjäävänsä lukiossa. Vai olemmeko sittenkin kysyneet väärin? Pitäisikö vastausvaihtoehdoista löytyä kohta: Uskon, että vahvuuteni sopivat paremmin ammatilliseen koulutukseen. Lähes yhtä moni nuori nostaa tärkeimmäksi syyksi ammatillisiin opintoihin sen, että haluaa juuri tietyn ammattitutkinnon sekä halun päästä nopeasti työelämään. 

Oma poikani on nyt 9. luokalla ja pohtii omaa valintaansa. Tulevaisuuden haaveena on oman yrityksen perustaminen. Toiselle asteelle hän aikoo joko lukioon tai liiketalouden ammatillisiin opintoihin. Valintansa hän tekee itse. Vanhempana minun tehtävänä on rohkaista häntä valitsemaan itselleen paras vaihtoehto.  

Talous ja nuoret TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä työn ulkopuolella: "Vapaa-aika kuluu lasten touhujen ja harrastusten parissa. Lisäksi harrastan painonnostoa ja juoksua".

Mitä seuraavaksi? TAT Nuorten tulevaisuusraportin tuloksia -webinaari  9.10. klo 9–10. Ilmoittauduthan kuulolle!

Kirjoittaja

Jenni Järvelä
toimitusjohtaja, Talous ja nuoret TAT

Järvelä Jenni

Yhteystiedot

Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy

Eteläranta 10
00130 Helsinki

toimisto@amke.fi