Ammatillinen koulutus vauhdittaa vihreää siirtymää – totta vai tarua?

10.10.2025

Vihreä siirtymä, puhdas siirtymä, kestävyyssiirtymä – nykyistä kestävämmän ja ympäristövastuullisemman tulevaisuuden polulla on monta eri nimeä, mutta suunta on sama. Yksinkertaisesti kyse on siitä, miten toimintatapojamme, tuotantoamme ja kulutusta tulisi muuttaa siten, että se olisi tasapainossa luonnon kantokyvyn kanssa. Muutoksen tulisi samalla tukea taloudellista kasvua ja toteutua oikeudenmukaisesti.

OECD on selvittänyt ammatillisen koulutuksen roolia vihreässä siirtymässä. Näkökulmana on se, miten ammatilliset tutkinnot, uraohjaus ja opettajien osaaminen tukevat vihreän siirtymän oppimista ja osaajien kouluttamista. Suomalaisen ammatillisen koulutuksen vahvuuksina tutkijat ovat tunnistaneet mm. vahvan työelämäyhteistyön, tutkintojen modulaarisen rakenteen ja pätevät opettajat. Ammatillisella koulutuksella on siis paljon mahdollisuuksia toimia vihreän siirtymän vauhdittajana, niin uusiin ammatteihin pätevöittäjänä kuin työelämässä olevien täydennyskouluttajana. Kunhan mahdollisuudet vain otetaan kattavasti käyttöön. 

Haasteitakin vihreän siirtymän tekemisessä todeksi on. OECD:n selvityksen mukaan tutkinnon perustevalmistelut ovat liian hitaita vastaamaan nopeisiin työelämän muutoksiin, paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuvat osat eivät ole läpinäkyvästi tarjolla ja pienten osaamiskokonaisuuksien tarjonta on vähäistä. Uraohjauksessa on rajoitetusti tietoa vihreistä ammateista ja urapoluista, ja myöskään opettajilla ei aina ole riittävästi osaamista kytkeä vihreää siirtymää omaan opetusalaan.

Mitä sitten tarvitaan, jotta ammatillinen koulutus toimisi nykyistäkin kattavammin vihreän siirtymän vauhdittajana? OECD:n tutkijoiden mukaan tutkintoja tulisi uudistaa entistä kohdennetummin ja nopeammin hyödyntäen uudenlaisia digiratkaisuja. Jatkuvaan oppimiseen olisi tarpeen muotoilla ketterästi pieniä osaamiskokonaisuuksia ja kohdentaa aikuiskoulutusta nykyistä laajemmin eri aloille, etenkin teknisille aloille. Vihreä siirtymä edellyttää joiltakin uudelleenkouluttautumista ja meiltä kaikilta uudenlaisia toimintatapoja, mitä voidaan täydennyskoulutuksella tukea. Uraohjauksen ammattilaisilla tulisi olla paremmat valmiudet ohjata vihreisiin opinpolkuihin, ja opettajilla tulisi olla taito tehdä vihreä siirtymä näkyväksi eri ammattialojen opetuksessa.
 
Ammatillinen koulutus voi vauhdittaa vihreää siirtymää – ja tekeekin sitä jo paljon. Meistä jokainen voi toimia vauhdittajana – itse esimerkiksi voin ottaa asian huomioon tutkinnon perusteita valmisteltaessa. Ilmiöt toteutuvat käytännöksi tekojen kautta. Vihreän siirtymän huomioon ottaminen kaikessa toiminnassa, niin ammatillisen koulutuksen johtamisessa, pedagogiikassa, oppimisympäristöissä kuin oppimistuloksissa, tekee ilmiön todeksi.  

Tukeakin on tarjolla. Kartalla – på Kartan -hanke jalkauttaa ammatillisen koulutuksen kestävyystiekarttaa ja tukee oppilaitoksia ja näiden ammattilaisia kestävyysmurroksen toteutuksessa.  Tarkoitus on jatkossa myös seurata kestävyystoimien toteutumista kansallisten kestävyysindikaattorien avulla. Näin voidaan todentaa, millaisena vauhdittajana ammatillinen koulutus toimii vihreässä siirtymässä ja laajemmin kestävyysmurroksessa.

Tekstin pohjana käytetty OECD:n raportti löytyy osoitteesta: https://doi.org/10.1787/4d29a34a-en 


Opetusneuvos Anne Liimataisen tehtävä Opetushallituksessa on ammatillisen koulutuksen ja tutkintojen kehittäminen. Anne työn ulkopuolella: Itse toteutan kestävyystoimia arjen harrastuksena: polkupyörällä töihin, marjat metsästä ja omasta puutarhasta ja aurinkopaneeleilla sähköä kotiin. 

Kirjoittaja

Anne Liimatainen
opetusneuvos, Opetushallitus

Liimatainen Anne

Yhteystiedot

Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry

Eteläranta 10
00130 Helsinki

toimisto@amke.fi