Yksinkertaisempi laki ja 14 muuta keinoa sääntelyn purkamiseksi

11.09.2015

Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry esittää ammatillisen koulutuksen lainsäädännön täydellistä uudistamista. AMKEn mukaan uudessa laissa tarvitsee säätää vain ammatillisen koulutuksen tarkoitus ja tavoitteet, ammatilliset tutkinnot, koulutuksen järjestäminen, opiskelijan oikeudet ja opiskelijoiden arviointi. OKM:n mukaan uuden lainsäädännön on määrä tulla voimaan 2018. 

– Uusi laki ei määrittäisi koulutusta opiskelijan iän tai työmarkkina-aseman mukaan, esittää toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:stä. Lisäksi tarvitaan säädökset koulutuksen rahoituksesta, joilla ministeriö ohjaa koulutuksen järjestäjien toimintaa. 

Ammatillisen koulutuksen reformi toteutetaan rahoitusta rajusti leikaten. Resurssien supistuessa asioita on tehtävä eri tavoin ja tehokkaammin kuin aiemmin. Tämä edellyttää säädösten ja määräysten yksinkertaistamista.

– Työelämän muutokset pakottavat koulutuksen uudistumaan. Uudet työpaikat syntyvät mikro- ja pk-yrityksiin ja juuri niitä ammatillisen koulutuksen on opittava palvelemaan, sanoo Lempinen.

Opiskelijoille on tarjottava henkilökohtaisia ratkaisuja, minkä vuoksi toimintatapojen uudistaminen on ammatillisen koulutuksen reformin ytimessä. Muutoksen edellytyksenä on, että ammatilliset opettajat siirtyvät yhtenäiseen työaikaan.  

14 käytännön keinoa päällekkäisyyksien ja sääntelyn purkamiseen

Nykyisin ammatillista koulutusta suoritetaan näyttötutkintona tai opetussuunnitelmaan perustuen. AMKE esittää, että rinnakkaiset tavat näyttää ja arvioida opiskelijoiden osaamista, henkilökohtaistaa opinnot ja myöntää tutkinto yhdistetään. Myös koulutusviennin vapauttaminen edellyttää yhtä tapaa myöntää tutkinto.

Nykyisten erillisten ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen järjestämislupien sijaan tulee yksi järjestämislupa, joka kattaa myös tutkinnon myöntämisen. Nykyisin koulutuksen järjestäjällä voi olla kahden OKM:n myöntämän luvan lisäksi jopa sata erillistä sopimusta tutkintotoimikuntien kanssa näyttötutkintojen järjestämisestä.

Osalla koulutuksen järjestäjistä on runsaasti valtion vanhojen oppilaitosten kiinteistöjä. Niistä luopumista hidastaa lain edellyttämä takaisinperintä, jos kiinteistön käyttötarkoitus muuttuu. Tarpeettomaksi käyneiden tilojen purkaminenkin edellyttää byrokraattista lupaprosessia, joka voi kestää jopa puolitoista vuotta.

Esitys laiksi ammatillisesta koulutuksesta

Esitys päällekkäisyyksien ja sääntelyn purkamiseksi