Yhteiskunnallinen Yritys –merkki myös AMKEn jäsenille?

24.03.2022

Voisiko AMKE:n jäsenillä olla hyvää tekevästä ja yhteiskunnallisesta vastuusta kertova Yhteiskunnallinen Yritys -merkki? 

- Kyllä voisi! sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala. Yhteiskunnalliset yritykset erottaa muista yrityksistä niiden ensisijainen päämäärä ja arvopohjainen missio: ne tekevät liiketoimintansa kautta hyvää yhteiskunnalle tai ympäristölle. 

Myös voitonjako poikkeaa tavanomaisesta, sillä yli puolet voitosta käytetään jonkin yhteiskunnallisen tai ympäristöllisen päämäärän hyväksi, joko oman yhteiskunnallisen toiminnan kehittämiseen tai lahjoittamalla yrityksen toiminta-ajatuksen mukaisesti. Yhteiskunnallisten yritysten vastuuna on yhteinen hyvä. 

- Tällaista yhteiskunnallista hyvää ja parempaa huomista rakentaa myös Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammattikoulutus kehittää ja toteuttaa kestäviä ratkaisuja tämän päivän ja tulevaisuuden suuriin yhteiskunnallisiin haasteisiin, joten jäsenorganisaatioilla voisi olla hieno mahdollisuus osoittaa tärkeä yhteiskunnallinen tehtävänsä Yhteiskunnallinen Yritys -merkin avulla, Lausala ehdottaa.

Yhteiskunnallinen Yritys -merkkiä hallinnoi Suomalaisen Työn Liitto ja merkin myöntää hakemusten perusteella puolueettomista asiantuntijoista koostuva Yhteiskunnallinen Yritys -merkkitoimikunta.

Mitä hyötyä Yhteiskunnallinen Yritys -merkistä on?

Yhteiskunnallinen Yritys -merkin markkinointipäällikkö Niina Ollikan mukaan kuluttaja, kuntahankkija tai yritysostaja voi olla varma Yhteiskunnallinen Yritys -merkin nähdessään, että hänen ostamansa tuote tai palvelu on yrityksestä, joka kantaa vastuunsa ja tekee hyvää. 

- Kun valittavien palveluntarjoajien joukossa on yhteiskunnallisia yrityksiä, ostaja saa aidon mahdollisuuden valita palveluntuottajan, jonka arvot perustuvat hyvän tekemiselle ja jakamiselle. Tällainen valinta palautuu niin alueille kuin koko yhteiskunnalle hyvinvointina, tyytyväisyytenä ja myös kustannussäästöinä. Tällaisille yrityksille on Suomessa selkeä kysyntä, toteaa Ollikka.

Suomalaiset arvostavat kotimaisuutta ja vastuullisuutta enemmän kuin koskaan. Taloustutkimuksen kyselytutkimuksen mukaan 90 prosenttia kuluttajista valitsee kotimaisen tuotteen tai palvelun aina, kun se on mahdollista. 84 prosenttia pitää tärkeänä, että tuotteen tai palvelun tarjoaja pystyy osoittamaan toimintansa vastuullisuuden. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan 88 prosenttia suomalaisista arvostaa nimenomaan yrityksiä, jotka tekevät liiketoimintansa kautta yhteiskunnallista hyvää. 

Mistä erottaa oikeasti vastuullisen tuotteen tai palvelun yrityksen myyntipuheista? 

- Yhteiskunnallinen Yritys -merkki helpottaa valintaa, sillä sen saavat vain todistetusti yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia ratkovat toimijat. Merkki on osoitus, että yritys toimii vastuullisesti ja jonkin yhteiskunnallisen tai ympäristöllisen päämäärän hyväksi, Ollikka sanoo.

Yhteiskunnallinen Yritys -merkillä on tarkat kriteerit

Yhteiskunnallinen Yritys -merkki voidaan myöntää tiettyjen ehtojen täytyttyä. Keskeiset valintakriteerit ovat, että yritys kertoo avoimesti tavoitteensa yhteiskunnallisen hyvän tuottamisessa ja käyttää suurimman osan voitostaan tavoitteen edistämiseen. Liiketoiminannan tulee olla lisäksi avointa ja hyvän hallintotavan mukaista. Merkin saa käyttöönsä pääsääntöisesti kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Ehtojen täyttyminen tarkistetaan vuosittain.

Yhteiskunnallinen Yritys -merkki on myönnetty tähän mennessä noin 270 suomalaiselle yritykselle, jotka työllistävät liki 26 000 henkilöä yhteensä lähes neljän miljardin euron liikevaihdolla. 

- Me Suomalaisen Työn Liitossa palvelemme mielellämme kaikissa yhteiskunnalliseen yrittämiseen liittyvissä asioissa tai kysymyksissä. Olethan yhteydessä, kerromme mielellämme lisää!

Yhteiskunnallinen Yritys -merkki

  • Yhteiskunnallinen Yritys -merkki lanseerattiin vuonna 2011 ja sen myöntää Suomalaisen Työn Liitto (perustettu 1912)
  • Yhteiskunnallinen Yritys -merkin voi saada yritys, joka tuottaa liiketoimintansa ohella yhteiskunnallista hyvää ja käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen haasteen ratkaisemiseen.
  • Tärkeää on myös liiketoiminnan yhteiskunnallisten vaikutusten osoittaminen ja toiminnan avoimuus.
  • Yhteiskunnallinen yritys voi toimia millä tahansa toimialalla yritysmuodosta riippumatta.