Uudistuva ammatillinen koulutus keräsi 600 opon jättiyleisön

14.02.2018

Yli 600 opinto-ohjaajaa osallistui perjantaina 9. helmikuuta ammatillisissa oppilaitoksissa 24 paikkakunnalla järjestettyihin aamiaistilaisuuksiin. Alueellisista tilaisuuksista osallistuttiin ”Ammatillinen koulutus uudistuu – mikä muuttuu opiskelijalle?” -webinaariin, jonka Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT, Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry ja Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ry järjestivät Helsingissä. Webinaarin päätyttyä keskustelua aamun teemoista jatkettiin aluetilaisuuksissa.

Opinto-ohjaajat ovat tärkeä tiedonlähde opiskeluvalintoja pohtiville nuorille. 

- Halusimme ennen kevään toisen asteen yhteishaun käynnistymistä kertoa opinto-ohjaajille niistä monista mahdollisuuksia, joita ammatillisen koulutuksen uudistus avaa opiskelijoille, kertoo asiantuntija Satu Ågren AMKEsta.

- Suuri osallistujamäärä kertoo siitä, että tälle tiedolle on nyt selkeä tarve, jatkaa Ågren.
 
Nuorilla opiskelupaikan valintaa ohjaavat monesti mielikuvat ja käsitykset ammatillisista ja lukio-opinnoista. ”Ammatilliseen koulutukseen mennään vain silloin, kun keskiarvo ei riitä lukioon” on tyypillinen ammatilliseen koulutukseen liittyvä myytti.

- Tämä ennakkoluulo on jo niin kulunut, että lähes naurattaa! Amis on aidosti laadukas ja lähellä työelämää oleva vaihtoehto. Uudistuksen myötä jokaiselle opiskelijalle rakennetaan entistä yksilöllisempi opintopolku, jossa otetaan huomioon heidän erilaiset tarpeet.” sanovat puheenjohtajat Jasmina Khabbal SAKKIsta ja Emmi Pentikäinen OSKUsta.

Vanhempien rooli ja merkitys nuoren tulevaisuuden valinnoissa on TATin Kun koulu loppuu -tutkimuksen mukaan kasvanut viime vuosina. 

- Tästä syystä on erittäin tärkeää, että myös vanhemmat huomioidaan ammatillisen koulutuksen uudistusta koskevassa viestinnässä. Myyttejä ja tabuja tuntuu olevan purettavana, tähdentää johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen TATista.

Tilaisuudessa lanseerattiin Väylät auki -kampanja, jonka tavoitteena on pitkäjänteisesti kehittää ammatillisen koulutuksen vetovoimaa. Taustalla ovat AMKE ja 51 ammatillisen koulutuksen järjestäjää. Kampanjalla on omat verkkosivut ja se näkyy sosiaalisen median eri kanavilla keulahahmoinaan Arman Alizad, Pipsa Hurmerinta ja nuorten suosikki-tubettajat Sofia Blomqvist, Lefa25 ja Jennysvoices.

- Keskeisenä viestinä on, että ammattiin opiskelu ei lukitse loppuelämäksi tietylle alalle, vaan avaa mahdollisuuksien kirjon. Unelma-ammattiin voi päätyä montaa eri reittiä, kertoo AMKEn toimitusjohtaja Petri Lempinen.