Työelämäyhteistyötä ja joustavia opintopolkuja – Ammatillisen koulutuksen parhaat käytännöt palkittiin

11.10.2016

Opetushallituksen kaikille koulutuksen ja tutkinnon järjestäjille avoinna olleessa Ammatillisen koulutuksen parhaat käytännöt -kilpailussa etsittiin kuvauksia käytännöistä, jotka parhaiten edistävät ammatillisen koulutuksen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta sekä tukevat ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteita.

Kilpailuun ilmoitettiin 151 ehdotusta, joista viisi nousi palkinnoille. 

AMKE ry:n erityisasiantuntija Johan Hahkalan mukaan ehdotuksien suuri määrä kertoo siitä, että tällaiselle kilpailulle on ilmiselvästi nyt kysyntää.

- Keskeistä on mielestäni kentän uudistuvien toimintamallien näkyvyys ja kaikkien koulutuksen järjestäjien benchmarking, Hahkala toteaa.

Parhaiden käytäntöjen arviointiraadin jäsenenä toimineen Hahkalan mukaan esiteltävien käytäntöjen ja palkittavien valinta näin suuresta ehdokasjoukosta oli todella haastavaa. Alustavat valinnat eri teemoihin tehtiin ensin Opetushallituksessa, jonka jälkeen esivalinnat analysoitiin ja täsmennettiin lopullisiin valintoihin AMKEn ja muiden kumppaneiden kanssa.

- Arviointiraati oli valinnoissaan yksimielinen, mutta ehdotusten joukossa on aivan varmasti paljon muitakin esiteltyjen ja palkittujenkin mallien vertaisia toteutuksia oman näkemykseni mukaan.

Hahkala uskoo tällaisen työn todennäköisesti jatkuvan myös tulevina vuosina.

- Omalta kohdaltani koin tämän vuotisen arviointiraatityöni hyvänä oman osaamiseni ja kentän toimintamallien tuntemuksen kehittämisenä. 

Ja voittajiksi selviytyivät:

Palkintoja jaettiin neljässä kategoriassa: Työelämäyhteistyö ja koulutuksen vaikuttavuus, Opettajat osaamisen kehittymisen edistäjinä, Asiakaslähtöiset ja joustavat osaamisen kehittämispolut sekä Rohkeimmat ideat ammatillisen koulutuksen kehittämiseksi (kunniamaininta).

Teemasta Työelämäyhteistyö ja koulutuksen vaikuttavuus palkittiin kaksi ehdotusta.

Sastamalan koulutuskuntayhtymän Yhteisesti työelämän kanssa hankittu oppimisympäristö yhdistettynä laajennettuun työssäoppimiseen -yhteistyömallissa koulutuksen järjestäjä ja yhteistyöyritys toteuttavat yhdessä työssäoppimisen. Käytäntö edistää opiskelijoiden osaamisen työelämävastaavuutta, tarjoaa erilaisia oppimispolkuja ja edistää työllistymistä.

Toinen tässä kategoriassa palkittu oli Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymän  2+1 –malli Skanska Talonrakennus Oy:ssä. Mallissa talonrakentajan tutkinto suoritetaan yritysyhteistyön kautta. Muillekin aloille sovellettavissa oleva malli edistää opiskelijoiden osaamisen työelämävastaavuutta ja työllistymistä.

Teemasta Opettajat osaamisen kehittymisen edistäjinä palkittiin Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän Luotain – verkkopedagogiikan ja tvt-osaamisen vertaistukijärjestelmä.

Tässä lähitukiverkostossa suunnitellaan ja toteutetaan tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäviä opetus- ja yhteistyökäytänteitä.

Teemasta Asiakaslähtöiset ja joustavat osaamisen kehittämispolut palkittiin Kiipulan ammattiopiston malli Tiimioppiminen tiimiyrittäjänä – osuuskunta oppimisen ympäristönä ammatillisessa erityisopetuksessa. Mallissa toteutuvat oikeat asiakastyöt sekä oikea opiskelijoiden yrittäjyys tiimeissä toimien. Osuuskunta mahdollistaa työpaikalla tapahtuvan oppimisen myös erityistä tukea tarvitseville ja aloilla, joilla ei ole riittävästi yritystoimintaa opiskelijan kotipaikkakunnalla.

Rohkeimpana ideana ammatillisen koulutuksen kehittämiseksi palkittiin Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitoksen Kainuun ammattiopiston malli AmisYrityksessä oppimisen pedagogiikka. Työelämän rooleihin ja yrittäjämäisyyteen opettavassa mallissa oppilaitosympäristöt on muokattu työpaikkaympäristöiksi. Ideaa on hyödynnetty eri aloilla ja sitä on helppo levittää.


Palkitut mallit:

Sastamalan koulutuskuntayhtymä: Yhteisesti työelämän kanssa hankittu oppimisympäristö yhdistettynä laajennettuun työssäoppimiseen 

Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä: VAAOn 2+1 –malli Skanska Talonrakennus Oy:ssä

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä: Luotain – verkkopedagogiikan ja tvt-osaamisen vertaistukijärjestelmä

Kiipulan ammattiopisto: Tiimioppiminen tiimiyrittäjänä – osuuskunta oppimisen ympäristönä ammatillisessa erityisopetuksessa

Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitos, Kainuun ammattiopisto: AmisYrityksessä oppimisen pedagogiikka

Kilpailuaika päättyi 19.8.2016. Parhaita käytäntöjä esiteltiin kaksipäiväisessä seminaarissa Helsingin Kalastajatorpalla 10.–11.10. Kilpailuun osallistuneet käytännöt on julkaistu Opetushallituksen Hyvät käytännöt -verkkopalvelussa alkuperäisessä muodossa.