Pedagogiset huiput Levillä

19.09.2016

Ammatillisen koulutuksen murros pakottaa koulutuksen järjestäjät muuttumaan. Samalla se tarjoaa tilaisuuden luopua vanhoista toimintamalleista ja rakentaa tilalle uusia ratkaisuja, jotka mahdollistavat uudenlaiset oppimismenetelmät ja uudenlaisen toimintakulttuurin. Se edistää uusien innovaatioiden ja uudenlaisten ratkaisujen syntymisen.

Levillä 15.–16.9. järjestetty Pedagogiset huiput -seminaari keräsi yhteen 160 ammatillisen koulutuksen ammattilaista pohtimaan uusia toimintatapoja ja uutta opettajuutta.

Pedagogiset innovaatiot jakoon!

Ammatillisen koulutuksen uudistumisen lähtökohtana on oltava pedagogiikka ja pedagoginen johtaminen, ei lainsäädäntö.

Tapahtumassa nähtiin ammatillisen koulutuksen uusimmat pedagogiset toimintamallit ja ratkaisut. Esittelyyn oli valittu 25 pedagogista innovaatiota neljän eri teeman alle; oppimisen ohjaus ja oppimisratkaisut, työelämäläheisyys, verkostoyhteistyö, opetussuunnitelmat ja verkostoyhteistyö sekä yksikölliset, joustavat opintopolut. Digitaalisuus oli vahvasti esillä eri teemoissa.

- Esitetyt innovaatiot toivat paitsi lisäarvoa opiskelijoilla ja asiakkaille, myös koulutuksen järjestäjille mahdollisuuden tehostaa toimintaansa. Juuri sitähän tarvitsemme reformin läpiviemiseksi, arvio AMKE Oy:n toimitusjohtaja Tellervo Tarko.

Turvallisuussimulaatiot virtuaalisessa oppimisympäristössä -hankkeen tuloksena on syntynyt Oulun seudun ammattiopiston Haukiputaan 3D-koulun ravintolakeittiön turvallisuuteen liittyvä pelillinen simulaatio, joka on kaikille avoin oppimisympäristö. Simulaatiossa on pelejä, joiden avulla pelaaja tarkastelee keittiöympäristön työturvallisuutta ja oppii tulipalotilanteessa toimimaan oikealla tavalla. Oppimisympäristöä voi käyttää virtuaalitilana myös muussa opetuksessa.

Lapin matkailuopisto oli moduloinut tutkinnon osia osaamiskorteiksi, jotka avasivat osien kokonaisuuden ammattitaitovaatimukset sekä osaamisen osittamisen konkreettisesta työelämälle ja opiskelijalle. Näistä moduuleista opiskelija muodosti oman polkunsa.

Yhtenä casena nähtiin seitsemän metropolialueen koulutuksen järjestäjän yhdessä kehittelemä toimintamalli, jonka avulla osaamisperusteiset opetussuunnitelmat on luotu ja otettu käyttöön. Mallin avulla on tarkoitus tuoda ammatillisen koulutuksen uudistumisprosessi onnistuneesti päivittäiseen opetustyöhön.

Innostavia esimerkkejä olivat myös muun muassa Redun Tulevaisuuden opettajan opas, Salpauksen Seppo-pelit oppimisen innostajina sekä Kiipulasäätiön esittelemät digitaaliset ratkaisut erityiseen tukeen työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa.

- Opettajien ja myös ohjaajien synnyttämiä innovaatioita näyttää kasvavan kuin sieniä sateella, kommentoi yhtä neljästä työpajasta isännöinyt AMKE ry:n erityisasiantuntija Johan Hahkala.

Reformi vaatii uudistumista

Valmisteilla oleva ammatillisen koulutuksen reformi tulee muuttamaan koulutuksen järjestämisen käytäntöjä. Samanaikaisesti rahoituksen leikkaukset aiheuttavat huolta.

Reformin valmistelua esitellyt johtaja Esa Karvinen Opetushallituksesta lupasi, että tutkintojen perusteet ovat jatkossa ymmärrettävämpiä. Opetushallitus uudistaa ammatillisten tutkintojen perusteet seuraavien vuosien aikana.

Omnian ammattiopiston rehtori Maija Aaltolan mukaan Karvisen kiteyttämät reformin linjaukset tukevat radikaaliakin uudistumista ja seminaarin kattaus vahvisti, että innokkaita ja osaavia kehittäjiä ei amiksesta puutu. 

- Muutokseen pitää kuitenkin saada kaikki mukaan ja siinä on haastetta johtamiselle. Paljon pitää tehdä, mutta ainakin keskustelu lähiopetustuntien sijasta tulee kääntää siihen, miten mahdollistamme opiskelijan oppimisen 24/7.

- Opettajat ovat keskeisiä toimijoita reformin toimeenpanossa, muistuttaa asiantuntija Inkeri Toikka Opetusalan ammattijärjestö OAJ:stä. Toikan mukaan reformin onnistuminen edellyttää opettajien osallistumista ja heidän osaamista.
 

Seminaarin järjestivät TUTKEOPE-hankkeen toimijat Rovaniemen koulutuskuntayhtymä, Koulutuskeskus Salpaus, Oulun seudun ammattiopisto OSAO ja Tampereen seudun ammattiopisto TREDU yhteistyönä Opetushallituksen ja AMKE Oy:n kanssa.


Ammatillisen koulutuksen iloisia ammattilaisia


AMKE ry:n Johan Hahkala ja ammatillisen koulutuksen visio 2025

 


TUTKEOpe-hankkeen toimijoita tunturilla


Salpauksen tiimi kiitti Twitterissä järjestäjiä antoisista päivistä:
"Monta kolahdusta repussa mukana Lahteen"