Koulutuksen tasa-arvo ja saavutettavuus puhuttivat koulutustoimikuntia

15.12.2016

Opetus ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteisenä koulutuksen ennakoinnin asiantuntijaelimenä toiminut koulutustoimikuntajärjestelmä on muutoksessa ja koulutustoimikuntien työ päättyy.

Koulutustoimikuntien päätösseminaari pidettiin 15.12. Helsingissä. Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen sekä OKMn ylijohtaja Mika Tammilehto kiittivät seminaarissa koulutustoimikuntia ja niiden jäseniä ansiokkaasta työstä osaamisen ja osaamistarpeiden ennakoinnissa.

Seminaarin aiheiksi oli valittu koulutuksen tasa-arvo ja saavutettavuus. Viime aikojen uutiset koulutuksen kasautumisesta ja kouluttamattomien määrästä puhuttivat osallistujia. Turun yliopiston professori Osmo Kivinen pyysi kiinnittämään huomiota siihen, että 11 % jää ilman peruskoulun jälkeistä tutkintoa. Tämä on tietoyhteiskunnassa ongelma.

Seminaariin kuului myös paneelikeskustelu, jossa AMKE ry:tä edusti koulutustoimikuntien ohjausryhmän jäsen, AMKEn varapuheenjohtaja Anssi Tuominen.

Saavutettavuudesta puhutaan usein kilometrimitoin. Tuominen korosti maailman kuitenkin lähentyvän tulevaisuudessa digitalisaation kautta.

- Vaikka maantieteellä on merkitystä, vaikuttavat sosioekonomiset erot ja henkiset voimavarat paljon enemmän. 

Aloilla, joilla hakijoita on paljon, yhteisvalinnassa pärjäämisen ratkaisee peruskoulumenestys. Eli alalle pääsevät tytöt. Eri syistä johtuva opiskeluvalmiuksien ja erityisesti motivaation puute ehkäisee koulutuksen saavutettavuutta. Ympäristössä, jossa koulutusta ei arvosteta, ei koulutusta edes tavoitella.

Anssi Tuominen korosti paneelissa yhteistä vastuuta vapauden rinnalla.

- Sosiaalisen saavutettavuuden parantaminen toisella asteella on visaisempi ongelma. Lapsiperheiden tukitoimet tuovat parhaiten vaikuttavuutta lasten koulutien alkuvaiheisiin. Toisella asteella vaikuttavuus on jo heikompaa. Yksilönvapautta ei kuitenkaan voi olla ainakaan se, että 16 vuotiaiden nuorten annetaan olla tekemättä mitään, jos ei huvita!

Alkuvuodesta nimettävät koulutustoimikuntia laajemmat osaamisen ennakointifoorumit jatkavat ja kehittävät koulutustoimikunnissa tehtyä työtä ja tukevat osaamis -ja koulutustarpeiden ennakointia. Se koostuu ennakointiprosessia tukevasta ohjausryhmästä, ennakointiryhmistä sekä asiantuntijaverkostoista ja sen tehtävänä on edistää yhteistyössä opetus ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen kanssa koulutuksen ja työelämän vuorovaikutusta.


AMKEn varapuheenjohtaja Anssi Tuominen on koulutustoimikuntien ohjausryhmän jäsen