Koulutuksen järjestäjä: Toivotteko lisää hakijoita? Ovatko verkkosivunne kunnossa?

09.04.2018

Ajatus ammatilliseen koulutukseen hakeutumisesta herää. Ensimmäisenä mennään googleen ja kirjoitetaan mielessä olevan ammatin nimi ja asuinpaikka. Hakukenttään tuskin kirjoitetaan tutkinnon nimeä siten, kun se tutkinnon perusteissa lukee. Sopivimmat tulokset valikoituvat ruudulle ja niistä ensimmäiset ovat ne sivustot, jotka uusi potentiaalinen opiskelija klikkaa auki. Sivun on avauduttava nopeasti. Oikeastaan todella nopeasti, sillä tutkimusten mukaan 60 prosenttia verkkosivuja selailevista henkilöistä sulkee haun, jos sivun latautuminen kestää enemmän kuin kolme sekuntia.

Ovathan teidän oppilaitoksenne sivut ensimmäisten hakutuloksien joukossa ja latautuuhan sivunne nopeasti? Jos ei, niin hakija siirtyy todennäköisesti seuraavaan vaihtoehtoon.

Hakijaystävällisyys tärkein kriteeri

Salon seudun ammattiopistossa verkkosivut laitettiin uusiksi ja huomiota kiinnitettiin erityisesti siihen, että sivut löytyvät ja ne latautuvat nopeasti. 

- Verkkosivu-projektimme lähti käyntiin, koska vanhat sivumme olivat erittäin kankeat ja vanhanaikaiset, eivätkä taipuneet enää matkan varrella tulleiden organisaatiomuutosten mukana. Halusimme ns. ”vapaankoodin” verkkosivut, joihin pystymme itse mahdollisimman paljon tekemään, kertoo Salon seudun ammattiopiston verkkoviestinnästä vastaava Hanna-Maria Kulmala.

Kulmalan mukaan uusien verkkosivujen suunnittelussa tärkein kriteeri oli hakijaystävällisyys.

- Lähdimme siis miettimään sivuja ja rakennetta hakijan näkökulmasta, ei organisaation. Lisäksi tärkeää oli saada nettisivut, joissa koulutuksia ei ole enää jaoteltu nuorille ja aikuisille, vaan koko koulutustarjonta on yhdessä.

Verkkosivujen taustalla on käytetty paljon tiedonsiirtotekniikkaa, joka säästää työaikaa valtavasti. Koulutukset avataan Primukseen, josta ne siirtyvät tiedonsiirrolla automaattisesti verkkosivuille. Haku tapahtuu siis verkkosivujen kautta, josta se siirtyy suoraan Primuksen hakulomakkeeseen. Samoin myös yhteystiedot tulevat tiedonsiirrolla suoraan ammattiopiston AD-järjestelmä. 

- Verkkosivujen päivittäjän näkökulmasta tämä on loistava ratkaisu ja säästää huomattavasti työaikaa, kun koulutuksia ei tarvitse erikseen muuttaa ja avata nettisivuille, Kulmala toteaa.

Opiskelijat mukana suunnittelutyössä

Salon seudun ammattiopiston opiskelijat olivat koko ajan mukana uusien sivujen teko- ja testausvaiheessa. Näin tärkeimmän kohderyhmän näkökulma saatiin sisällytettyä sivustoon. 

Sivujen tekovaiheessa huomattiin myös kuinka paljon ”turhia sivuja” vanhoilla sivuilla olikaan ja uudistamisessa jäikin paljon näitä sivuja ja tietoja pois. 

- Google Analytics on hyvä työväline tässä, koska turha sivustolla on pitää sivuja, joita kukaan ei lue tai laki ei määrää niitä sinne laitettavaksi. Rakennekin pysyy selkeämpänä, mitä vähemmän alasivustoja on.

Sivuja on tarkoitus uudistaa säännöllisin väliajoin, jotta ne pysyvät trendikkäinä. 

- Puolen vuoden päästä teemme pieniä visuaalisia muutoksia, vuoden päästä taas jotain ja viimeistään kahden vuoden päästä julkaisusta isompi muutos, Kulmala kertoo.

Sivuilla on käytössä myös chat, jonka kautta yhteydenottoja tulee päivittäin.

Kulmalan mukaan asiakaspalaute sivustosta on ollut erittäin hyvää ja hakijat ovat kokeneet hakemisen koulutukseen erittäin helpoksi.

- Sehän se pääasia onkin, että saamme hakijoita ja tulevia opiskelijoita!

Salon seudun ammattiopiston verkkosivuihin voi käydä tutustumassa täällä.