Jatkuva oppiminen on Suomessa maailman huippua haasteista huolimatta

20.02.2020

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n raportti jatkuvasta oppimisesta päivittää näkymää Suomen osaamistilanteesta ja antaa tuttujen suositusten lisäksi myös jotain yllättävää. 

OECD:n raportti korostaa koulutuksen työelämälähtöisyyttä ja taloudellisia kannusteita osaamisen kehittämiseen. Palveluja tulisi kohdentaa aikuisille, joilla on heikot perustaidot. Ammatillinen koulutus vastaa monella tapaa näihin haasteisiin.  

- Uudistunut ammatillinen koulutus on näyttänyt esimerkkiä koulutuksen työelämälähtöisyydessä sekä koulutuksen räätälöinnissä ja joustavuudessa, vaikka työtä riittää jatkossakin, toteaa Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKEn asiantuntija Saku Lehtinen

Jatkuvan oppimisen ja osaamistason suhteen Suomen yleistilanne on edelleen erittäin hyvä. Myös valmius vastata haasteisiin on hyvä muihin OECD-maihin verrattuna. Raportti kannustaa Suomea jatkuvan oppimisen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Hallitusohjelman mukaisesti jatkuvaa oppimista kehitetään usean ministeriön voimin. 

- Voimakkaasti ikääntyvälle väestölle jatkuvan oppimisen uudistuksen onnistuminen on erittäin tärkeää, sillä huoltosuhteen heikentyessä kaikkien työpanosta tarvitaan, painottaa Lehtinen. 

”Opistoaste levätköön haudassaan”

Yksi yllättävämpi avaus OECD:n raportissa oli suositus palauttaa Suomeen opistotason koulutus (EQF-6). Suomessa ei ole ollut opistotasoa sen jälkeen, kun ammattikorkeakoulut 1996 korvasivat entisen opistoasteen.

Lehtisen mukaan opistoaste voi levätä haudassa myös jatkossa.

- Koulutusjärjestelmämme on monipuolinen, joustava ja koherentti kokonaisuus, eikä järjestelmän tule sirpaloitua uusille tasoille.

OECD:n raportti kokonaisuudessaan