Englanti ja suomi toisena kielenä jyräävät ammatillisessa koulutuksessa

01.09.2017

Englannin kielen valta-asema suomalaisessa kielten opetuksessa näkyy myös ammatillisessa koulutuksessa. Englanti on yleisimmin tarjottu ja opiskeltu vieras kieli, vaikka kolme neljästä ammatillisesta oppilaitoksesta tarjoaa myös muita kieliä kuten saksaa, venäjää, espanjaa ja ranskaa.

- Opiskelijat valitsevat muita kieliä vähän, vaikka niiden osaamiselle olisi työelämässä kysyntää, sanoo asiantuntija Satu Ågren Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKEsta.

Tiedot selviävät AMKEn Kielitaito on ammattitaitoa -katsauksesta, jossa selvitettiin kielten opetuksen tarjontaa ja vieraskielisiä opiskelijoita ammatillisessa koulutuksessa

Enemmistö ammatillisen koulutuksen järjestäjistä tekee toisten oppilaitosten kanssa yhteistyötä vähemmän opiskeltujen kielten opetuksessa.

- Yhteistyöllä vastataan opiskelijoiden yksilöllisiin kielitaitotarpeisiin, arvioi Ågren. Selvityksen mukaan yhteistyö on yleisintä lukioiden ja kansalaisopistojen kanssa.

Opiskelijavaihto ja kansainvälinen työssäoppiminen motivoivat opiskelijoita kieliopintoihin. Monessa oppilaitoksessa tarjotaankin opiskelijavaihtoon lähteville kohdemaan kieliopintoja.

Ammatillisen koulutuksen rahoitusleikkausten vaikutukset ulottuvat kielten opetukseen. Osa oppilaitoksista on säästösyistä supistanut kielitarjontaansa ja kasvattanut valinnaisten kielten ryhmien vähimmäisopiskelijamäärää.

Suomi toisena kielenä on noussut englannin rinnalla tärkeimmäksi vieraaksi kieleksi ammatillisessa koulutuksessa, jossa vieraskielisten osuus opiskelijoista lähestyy 10 prosenttia. Heistä iso osa on syntynyt ja käynyt koko perusopetuksen Suomessa. 

- Vieraskieliset opiskelijat muodostavat merkittävän osaamispotentiaalin monipuolista kielitaitoa edellyttävälle työelämälle, painottaa AMKEn toimitusjohtaja Petri Lempinen. Vuonna 2015 aloittaneilta ammatillisen koulutuksen opiskelijoilta tilastoitiin yli 100 eri äidinkieltä.

Vuosittain ammatillisen koulutuksen aloittaa yli 10 000 vieraskielistä opiskelijaa. Määrä on lisääntynyt 75 prosenttia vuodesta 2010.

Kotimaisten kielten jälkeen ammatillisessa koulutuksessa on eniten venäjän, viron, somalin, arabian ja thain kielisiä. Erityisesti somalin ja thainkielisten opiskelijoiden määrä on lisääntynyt.

Ammatillisen koulutuksen kielivaranto muodostuu vieraiden kielten opetuksesta ja vieraskielisten opiskelijoiden äidinkielten sekä suomen ja ruotsin kielen taidosta.

Koko katsaus:
Kielitaito on ammattitaitoa. Katsaus kielten opetukseen ja vieraskielisiin opiskelijoihin ammatillisessa koulutuksessa.

        
Kuvat saa suuremmaksi klikkaamalla ne auki

Lue myös blogit aiheesta:

Petri Lempinen: Pärjäämmekö pelkällä englannilla?
Satu Ågren: Kielitaitoinen ammattiosaaja löytää tiensä työelämään