Ammatillisen koulutusvienti loikkaa vuonna 2016?

04.01.2016

Opetus- ja kulttuuriministeriön kehittämispäällikkö Jouni Kangasniemi on koonnut yhteen koulutusviennin ajankohtaisia hankkeita, pointteja ja merkkipaaluja vuodelta 2015. Poimimme Kangasniemen listalta ammatillista koulutusta koskettavat sekä muuten erittäin kiinnostavat teemat ja seikat.

Brasilian presidentti Dilma Rousseff esitti Suomen vierailullaan lokakuussa toiveen syventää valtioiden yhteistyötä muun muassa ammatillisessa koulutuksessa ja opettajakoulutuksessa. Myös Arabiemiraatit haluaisivat laajentaa yhteistyötä suomalaisten kanssa erityisesti ammatillisen ja teknillisen koulutuksen aloilla.

Monissa erityisesti Afrikan maissa on menossa koulutusjärjestelmän laajat uudistukset. Suomalaisesta koulujärjestelmästä ollaankin kiinnostuneita esimerkiksi Algerissa, Etiopiassa, Tunisiassa, Turkissa ja Qatarissa. Joulukuun alussa Yle uutisoikin koulutusviennin kovasta kysynnästä, johon ei pystytä vastaamaan.

Digitalisaatio on nimetty kärkihankkeeksi Suomen lisäksi ainakin Ranskassa, jossa julkaistiin 14 kohdan kansallinen digistrategia ranskalaisen vienninedistämisen vauhdittamiseksi ja tietoteknologian hyödyntämiseksi koulutuksessa. Ranskan pääministerin mukaan digistrategian ensisijaiset kohderyhmät ovat koululaiset ja opiskelijat sekä yritykset.

Joulukuussa julkaistiin Opetushallituksen rahoittaman Ammatillinenkoulutusvienti.fi -hankkeen loppuraportti, jossa ehdotettiin muun muassa kokeiltavaksi näyttötutkintojen myyntiä nykyisen lainsäädännön puitteissa.
Lokakuussa järjestetyssä tilaisuudessa opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen ja ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakka esittelivät koulutusvientiä helpottavia uudistustoimia koulutusalan edustajille ja koulutusvientiyrityksille. Grahn-Laasosen mukaan koulutusviennin esteiden purkaminen ulotetaan myös toisen asteen koulutukseen. Ammatillisen koulutuksen viennin selkeitä esteitä pyritäänkin raivaamaan jopa reformia nopeammassa aikataulussa.

Helsingissä lanseerattiin joulukuussa Scool Oy:n HundrED-niminen hanke, jossa on tarkoitus haastatella sataa kansainvälistä koulutusasiantuntijaa, kerätä sata innovaatiota ja tehdä lukuvuonna 2016–2017 sata konkreettista kokeilua suomalaisissa kouluissa.

Jouni Kangasniemen mietteet kokonaisuudessaan löydät täältä