Ammatillisen koulutuksen viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijat koolla Torniossa

10.06.2016

Reformin valmistelussa ja toimeenpanossa, toimintaympäristön muutoksissa sekä organisaation muutostilanteissa ammatillisen koulutuksen järjestäjien viestintä ja sen mahdollisuudet saavat merkittävän roolin.

Vuosittainen ammatillisen koulutuksen viestinnän ja markkinoinnin Vimma-tapahtuma kokosi asiantuntijat 6.-7.6. ajankohtaisten teemojen äärelle, tällä kertaa Tornioon. Tänä vuonna ohjelma keskittyi tilanteen innostamana muutosviestinnän ympärille. Organisaation muutosprosessin hallintaan perehdyttiin juridisesta näkökulmasta asianajaja Salla Pyymäen johdolla. Case-esimerkit muutosviestinnästä toivat Lapin ammattikorkeakoulun viestintäpäällikkö Ulla Okkonen, joka käsitteli teemaa kahden ammattikorkeakoulun yhdistymisen näkökulmasta sekä Ammattiopisto Lappian asiantuntijat, joiden case keskittyi yt-prosessin viestintään. Uutena ajankohtaisena teemana mukana olivat tekijänoikeudet ja immateriaalioikeudet; mihin koulutuksen järjestäjän tulee varautua toimintaympäristön digitaalisoituessa ja kansainvälistyessä.

Paikallisen yrityselämän näkökulman tapahtumaan toi kaupungin ja pk-yritysten omistaman kehittämisyhtiö Team Botnia Oy:n toimitusjohtaja Jukka Kujala, joka painotti vahvempaa keskusteluyhteyttä elinkeinoelämän ja ammatillisen koulutuksen välille. Yritysten sijoittumispäätöksiin vaikuttaa merkittävästi myös alueen koulutusmahdollisuudet.

Alueen vahvat mediat YLE Rovaniemi-Kemi ja Pohjolan Sanomat toivat esille uutiskynnyksen vanhentuneet käsitteen. Media ei ole enää portinvartija vaan helmenkalastaja. Ammatillisen koulutuksen tulee pitää huolta, että se tarjoaa ajankohtaista kiinnostavaa tiedotettavaa – medialle helmiä kalastettavaksi.

Verkoston suunnitteli jatkossa entistä enemmän keskittymistä uudenlaisten toiminta- ja ratkaisumallien kehittämiseen ja kokemusten vaihtoon sekä uusien työkalujen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja kokemuksiin niiden hyödyntämisestä. Organisaation ja toiminnan muutostilanteiden tukeminen viestinnän keinoin pysyy edelleen vahvasti mukana. Myynti, markkinointi, markkinointiviestintä ja asiakaspalvelun organisoimisen erilaiset mallit osana verkoston ja tapahtuman ohjelmaa jatkossa saivat myös kannatusta.

Yhtymäjohtaja Virpi Lilja Lappiasta avaamassa Vimma2016-tapahtumaa.


Kuva Tellervo Tarko