Ammatillisen koulutuksen uudistuminen edellyttää työaikajärjestelmän muuttamista

26.02.2016

- Koulutusjärjestelmän rakenteet eivät pysy mukana maailman muutoksessa. Kaikki tieto on ollut jo pitkään kaikkien saatavilla netissä, ja sieltä löytyy malleja taitojen harjoitteluun. Tämän rinnalla oppilaitoksemme ovat muistuma savupiipputeollisuuden ajasta, jolloin pillin viheltäessä aamuisin kokoonnuttiin piipun juurelle. Nyt, kun toimintaympäristö muuttuu, koulutuksen on uudistuttava, kirjoittaa Opettaja-lehden uusi kolumnisti AMKE ry:n toimitusjohtaja Petri Lempinen tuoreimmassa numerossa.

Lempisen mukaan koulutuksen siirtämistä työpaikoille ei pidä enää ounastella, vaan on aika etsiä ratkaisuja, joilla koulutuksen järjestäminen yhdessä työelämän kanssa onnistuu laadusta tinkimättä.

- Ammatillisessa koulutuksessa olennaista on oppiminen, ei oppimisen paikka, muistuttaa Lempinen kirjoituksessaan.

Ammattien muuttumisen lisäksi myös ammatillisen opettajan työ muuttuu ryhmässä työskenteleväksi valmentajaksi ja moniosaajaksi. Osaamisen tunnistaminen, ohjaaminen ja niin yksilöiden kuin työyhteisöjenkin ohjaaminen kuuluvat opettajan työnkuvaan. Ammatillisen koulutuksen reformi poistaa tiukat rajat ammattialojen väliltä, mikä vaikuttaa opettajan työhön.

- Edessä on suuri kulttuurin ja toimintatapojen muutos, joka edellyttää lainsäädännön ja byrokratian yksinkertaistamista. Nykyisillä palvelussuhteen ehdoilla muutokset eivät onnistu, Lempinen kirjoittaa.

Ammatillisen koulutuksen uudistuminen edellyttää työaikajärjestelmän muuttamista. OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kirjoittaa samassa Opettaja-lehden numerossa, että opetusalan työaika- ja palkkausjärjestelmät ovat ajalta, jolloin opettajan, rehtorin ja muun esimiehen työ koostui toisenlaisista osista, ainakin painotuksista, kuin nyt ja tulevaisuudessa.

- Meidän on uskallettava tunnustaa, että työn tekemisen tapa, muodot ja palvelussuhteet muuttuvat ja freelancer-työ sekä itsensä työllistäminen itsenäisenä ammatinharjoittajana lisääntyvät, Luukkainen toteaa.

Ammatillisen koulutuksen tulevaisuus ratkeaakin Lempisen mukaan yhtä paljon työmarkkinapöydissä kuin OKM:n lainvalmistelussa. OAJ ja Kuntatyönantajat neuvottelevat parhaillaan vuosityöaikakokeiluista. Hyvän tuloksen saaminen on välttämätöntä, jotta ammatillinen koulutus voi uudistua.

- Uskon, että työaikajärjestelmän uudistaminen turvaa myös ammatillisten opettajien työpaikkoja, kun oppisopimus ja ensi viikolla esitettävä koulutussopimus vievät opetusta yhä enemmän oppilaitoksista työpaikoille, päättää Lempinen. 

Lue Petri Lempisen kolumni Opettaja-lehdestä.
Petri Lempisen esitys reformin teoriasta ja käytännöstä SlideSharessa.

Olli Luukkaisen kirjoitus.