Ammatillisella koulutuksella on kysyntää

29.12.2015

Ammatillisen koulutuksen viennille on laadittu toimintasuunnitelma Omnian vetämässä ja Opetushallituksen rahoittamassa viennin edistämishankkeessa.

Hanketta luotsanneen Koulutuskuntayhtymä Omnian johtaja Mervi Janssonin mukaan suomalainen ammatillinen toisen asteen koulutus on koulutusviennin kohdemaiden kontekstissa ainutlaatuista: laadukas, työelämälähtöinen ja eri elämäntilanteisiin sopiva koulutus tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia koulutusviennin kehittämiseen. Myös ammatillisessa opettajakoulutuksessa ja koulutuksen kehittämisen asiantuntijapalveluissa on vientipotentiaalia.

- Ammatillisen toisen asteen koulutuksen tuotteistaminen vientiin on uusi avaus, jollaista Suomi juuri nyt kaipaa.

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, Oulun seudun koulutuskuntayhtymä ja Tampereen Aikuiskoulutuskeskus ovat yhdessä anoneet kokeilulupaa aloittaa ammatillisten näyttötutkintojen vienti vuonna 2016.

Koulutusviennin esteiden purkaminen oli AMKEn hallitusohjelma tavoite, joka on mahdollista toteuttaa ammatillisen kolutuksen reformin yhteydessä. Kaikki koulutusvientiin ja ammatillisten tutkintojen myymiseen liittyvät esteet onkin raivattava uudistettaessa koulutuksen lainsäädäntöä.

Myös koulutusvientihankkeessa esitetään vientiä vauhdittavien rakenteiden ja liiketoimintamallien luomista, sillä vienti on liiketoimintaa, joka pitää irrottaa Suomessa tapahtuvasta julkisesti rahoitetusta koulutuksesta.

Nykyisin koulutuksen järjestämisluvissa määrätään muun muassa koulutuksen kielestä ja kunnista, joissa koulutusta saa järjestää ja joidenkin tutkintojen perusteissa vaaditaan kotimaisten kielten osaamista. Tällaiset esteet tekevät koulutuksen tai tutkintojen tarjoamisen mahdottomaksi toisessa maassa sen omalla kielellä.

Hankkeen loppuraportissa ehdotetaan, että Suomeen laaditaan kansallinen strategia kokonaisvaltaiseen koulutuspalvelujen vientiin. Samalla yrityksille suunnatut vientiavustukset voitaisiin avata koulutuksen järjestäjille ja julkisomisteisille yrityksille. Vaihtoehtoisesti voidaan luoda kokonaan uusia rahoitusratkaisuja ja -välineitä julkisten toimijoiden koulutusviennin kehittämiseen ja kasvattamiseen.

Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishankkeen raportti