AMKE palkitsi maahanmuuttajaopiskelijoita ja -opettajan

15.11.2016

Ammatillisen koulutuksen kehittämisyhdistys AMKE on palkinnut 9 maahanmuuttaja opiskelijaa ja yhden opiskelijaryhmän sekä yhden maahanmuuttajia opettavan kouluttajan. Palkitut opiskelijat saivat 500 euron stipendin ja opettaja 2000 euron apurahan käytettäväksi ammattitaidon ja osaamisen kehittämiseen. Stipendit jaettiin stipendirahastosta, joka perustettiin vaalimaan toimintansa päättäneen AMKE International Oy:n tekemää työtä. 

Kaikissa valinnoissa painotettiin erityisesti kansainvälisyyttä, suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta Suomessa ja ammatillisessa koulutuksessa sekä menestystä koulutuksen tavoitteiden saavuttamisessa. Erityisesti tänä vuonna koulutuksen järjestäjien tekemissä hakemuksissa esiin nousi oppimisen yhteisöllinen luonne. Palkitut hankkivat ja jakavat osaamistaan ryhmissä muiden kanssa. Kaikki palkituista ovat ryhmän aktiivisia toimijoita, toimivat alueen järjestöissä tai jakavat osaamisestaan.

Palkitut ovat eri puolilta Suomea yhteensä 11 koulutuksen järjestäjältä etelästä Sodankylään. Maahanmuuttajien taustoissa näkyy erilaiset polut vaihto-oppilaista pakolaisiin. Myös iältään opiskelijat edustavat moninaisuutta.

- Laadukkaat ja moni-ilmeiset hakemukset osoittavat ammatillisen koulutuksen merkittävää roolia maahanmuuttajien koulutuksessa. AMKE haluaa tukea näitä opiskelijoita ja palkittua opettajaa tekemässään työssä. Suurissa otsikoissa ei näy se puurtaminen, jota ammattitaidon hankkiminen vieraalla kielellä ja vieraassa kulttuurissa vaatii. Toivomme, että tällä ensimmäistä kertaa jaetulla huomionosoituksella on kannustava merkitys, toteaa ammatillisen koulutuksen asiantuntija Riikka Reina.

Stipendin ja tunnustukset luovutetataan paikkakunnilla ja löydät tarinat 15.11. sosiaalisesta mediasta tunnisteella #osaaviaonnistujia.

Stipendin saaneet opiskelijat:

Ryhmä STA14Sm (9 opiskelijaa), Kouvolan seudun ammattiopisto

Perusteet: Opiskelu ei ole koskaan yhden ihmisen projekti. Hakemuksessa tulee hyvin esille, kuinka yhteisöllisyys ja yhdessä oppiminen ja jakaminen on tärkeää. Suvaitsevaisuus ja monikulttuurisuus on totta ryhmän arjessa ja tämä jouluna valmistuva lähihoitajaopiskelijajoukko on hieno esimerkki siitä, miten myös opettajat oppivat.

Angelina Luzhiana, Suomen Liikemiesten Kauppaopisto

Perusteet: Monilahjakkaalla ja taiteellisella merkonomiopiskelijalla huomiota kiinnitti erityisesti rohkeus yhdistää oma näky ja osaaminen ammattiopintoihin ja selkeään tavoitteeseen yrityksen perustamisesta.

Aileen Koukkari, Vaasan aikuiskoulutuskeskus

Perusteet: Maahanmuuttajaopiskelijoille työelämäyhteys ja työllistyminen on tärkeää jo koulutuksen aikana. Aileen on menestyksekäs oppisopimusopiskelija, todellinen osaaja, josta on kasvamassa upea lähihoitaja.

Abdi Hussein, Turun ammatti-instituutti

Perusteet: Abdin elämänhistoria ja pakolaisuus sekä sinnikkyys rakentaa parempaa elämää Suomessa tulevat hakemuksessa hyvin esille. Hän on löytänyt paikkansa paikallisissa yhdistyksissä ja jakaa osaamistaan yhteiseksi hyväksi.

Ebtisam Alhariri, Yrkesakademin i Österbotten

Perusteet: Hakijan avoimuus ja positiivisuus näyttäytyvät ryhmän tukemisena oppimisessa. Opintojen edistyminen ja suomaliseen yhteiskuntaan integroituminen kulkevat käsi kädessä oman kulttuurin kanssa.

Chisako Valkama ent. Nakashima, Lapin ammattiopisto, Sodankylän toimipiste

Perusteet: Hakijan kielitaidon huima kehittyminen, omasta kulttuurista jakaminen ja opinnoissa menestyminen sekä aktiivinen toimiminen yhteiskunnassa.

Abdiraham Wayrah Hodo, Koulutuskuntayhtymä Tavastia

Perusteet: Hakijan opinnoissa menestyminen, ammatillisuus, omaan kulttuurin säilyttäminen sekä halu auttaa muita maahanmuuttajia. Hakija on ollut mukana kehittämässä kummitoimintaa maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.

Inese Gedusa, Stadin aikuisopisto

Perusteet: Hakijan yhteistyökykyisyys, ennakkoluulottomuus, motivaatio ja halu oppia. Mukana hakijana myös työssäoppimispaikka ja työelämän palaute on ollut muutenkin kiittävää.

Alper Sevgör, Tampereen seudun ammattiopisto, Tredu

Perusteet: Hakija on syyskuussa ammattitutkinnosta valmistunut avulias ja muita tukeva opiskelija, joka on rakentanut kärsivällisesti yhteisöllisyyttä opiskelijaryhmässä

Kazal Ahmad, Salon Seudun koulutuskuntayhtymä

Perusteet: Hakijan myönteisyys, avarakatseisuus sekä motivoitunut opiskelu. Hakijan tapa luoda jokaiselle hyvää oloa on ryhmän ainoalle maahanmuuttajaopiskelijalle hieno ammatillinen tehtävä.

 

Opettaja itsekin maahanmuuttaja

Irina Ovaska on muuttanut Venäjältä Suomeen vuonna 1990 ja alkanut heti pätevöityä jo kotimaassaan hankkimaansa ammattiin, ammatilliseksi opettajaksi. Irina toimi Viipurissa kaksi vuotta ravitsemisalan opettajana ennen muuttoaan Suomeen. Suomessa hän opiskeli ensin ravitsemisteknikoksi ja opettajaksi ja on myöhemmin syventänyt osaamistaan tekstiilialalle sekä kiinteistöpalvelualalle, jolla nykyisin enimmäkseen toimii.

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymässä, Keudassa Irina on opettanut jo 18 vuoden ajan ja suurin osa hänen opiskelijoistaan on ollut aikuisia maahanmuuttajia. Keudan aikuisopiston palvelualojen opiskelijoista jo noin kolmasosa on maahanmuuttajia.

- Minulla on suuri arvostus jokaista opiskelijaa kohtaan. Tiedän, että opiskelijaa ei pidä aliarvioida esimerkiksi heikon kielitaidon takia, vaan pitää löytää keinot saada hänet oppimaan siitä huolimatta ja samalla kehittää kielitaitoa eteenpäin, Irina toteaa.

- Näen usein opiskelijan tulevan koulutukseen aluksi epävarmana. Kun hän huomaa, että todella tahdon auttaa hänen omista lähtökohdistaan, opiskelija ryhdistäytyy ja asiat alkavat sujua, Irina kuvailee.

Irinan opiskelijat ovatkin luoneet menestyksekkäitä urapolkuja. Moni on edennyt erilaisiin tehtäviin työpaikallaan. On niitäkin, jotka ovat perustaneet oman menestyneen yrityksensä, jonka työntekijöitä Keuda nyt kouluttaa.

Irinaa suositteli palkittavaksi myös SOL Palvelut. SOL on ollut Irinan suurin asiakasyritys jo 15 vuoden ajan. Yhteistyö on niin tiiviistä, että yritys ottaa Keudan mukaan myös omien sisäisten koulutusten suunnitteluun alusta alkaen. Koulutusmateriaaleja ja esitteitä tehdään yhdessä, tietotaitoa jaetaan puolin ja toisin.

Keudan Irina Ovaska palkittiin maahanmuuttajien opettajana

OAJ: Vuoden maahanmuuttajaopettaja: puutteet kielitaidossa eivät estä oppimista