AMKE: Laajennetusta työssäoppimisesta koulutussopimus

17.02.2016

Koulutussopimuksen kehittämisen perustaksi on otettava laajennettu työssäoppiminen, esittää Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry koulutussopimuksen selvityshenkilöille Maija Aaltolalle ja Rauno Vanhaselle.

Koulutussopimuksella ei pidä luoda uutta hallinnollista menettelyä opiskelijoita vastaanottavien yritysten ja koulutuksen järjestäjien rasitteeksi.

- Suomessa on jo oppisopimus, jonka rinnalle ei tarvita toista sopimusperusteista koulutusmuotoa, sanoo AMKEn toimitusjohtaja Petri Lempinen. Samalla hän muistuttaa pääministeri Juha Sipilän hallituksen tavoittesta purkaa sääntelyä, mikä ulottuu myös ammatilliseen koulutukseen.

Ammattiin opiskellaan nykyisin oppilaitoksessa ja työssä oppimisen yhdistelmänä tai oppisopimuskoulutuksessa. Aikuisista merkittävä osa opiskelee työn ohessa.

Koulutussopimuksen on tunnistettava nykyiset joustavat tavat yhdistää työpaikalla ja oppilaitoksessa tapahtuvaa oppimista. Lempinen muistuttaa, että ammatillisen koulutuksen järjestämiseen ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa, joka sopisi kaikille opiskelijoille.

AMKE uskoo, että laajennetun työssäoppimisen muokkaaminen koulutussopimukseksi mahdollistaa sen hyödyntämisen kaikkien opiskelijoiden koulutuksessa.  Koulutussopimus olisi yksi osaamisen hankkimisen keino, jonka avulla opiskelija voi saavuttaa tutkinnon perusteissa edellytettävän taito- ja tietotason.

Koulutussopimuksen on oltava tavoitteellista ja ohjattua koulutusta aivan kuten työssäoppiminen ja oppisopimus ovat nyt.

Koulutussopimuksen valmistelussa on huomioitava, että ammatillisen koulutuksen opiskelijaksi ei voimassaolevan lain mukaan voida ottaa henkilöä, joka ei ole terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen.

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen asetti tammikuun lopulla rehtori Maija Aaltolan Omniasta ja OTK Rauno Vanhasen selvityshenkilöiksi valmistelemaan ehdotusta koulutussopimusmallin käyttöönotosta ammatillisessa koulutuksessa.

Ministeriön tavoitteena on hallituksen kärkihankkeiden toimeenpanosuunnitelman mukaisesti se, että ammatillisen koulutuksen reformissa otetaan käyttöön uusi koulutussopimusmalli, joka mahdollistaa joustavat polut työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja tutkinnon suorittamiseen käytännönläheisesti.

AMKEn vastaus kokonaisuudessaan löytyy Kannanotot-sivulta.