Tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen rahoitus

15.06.2021

Opetus- ja kulttuuriministeriö, Lausuntopalvelu 15.6.2021

AMKE ry pitää hyvänä, että rahoituksessa noudatetaan eri koulutusmuotojen omaa rahoitusjärjestelmää. Esitys käsittelee monipuolisesti TUVA-koulutuksen rahoitusmuotoja ja eri vaihtoehtojen vertailua. Ammatillisen koulutuksen näkökulmasta on tarve nostaa rahoitustasoa. Jo ensimmäiset arviot osoittavat oppivelvollisuuden rahoituksen riittämättömyyden. Käytännössä tämä pakottaa leikkaamaan ammatillisen rahoitusta muista toiminnoista, esimerkiksi jatkuvasta oppimisesta.

Esityksen mukaan ”säädösmuutokset toteutettaisiin kustannusneutraalisti TUVA-koulutukseen yhdistettävien nivelvaiheen koulutusten nykyisten määrärahojen puitteissa”. Kustannukset ammatillisessa koulutuksessa kuitenkin nousevat, koska sekä opiskelijamäärä että tuen tarve kasvavat. Käytännössä tämä tarkoittaa resurssien leikkaamista muista toiminnoista, esimerkiksi jatkuvasta oppimisesta. AMKE ry edellyttää, että rahoitustasoa tulee nostaa vastaamaan todellisia kustannuksia, kuten hallitusohjelmassa on oppivelvollisuuden laajentamisen yhteydessä vakuutettu.