Yhdet kilpailevat, toiset lomailevat

18.06.2015

Suomen ammattitaitomaajoukkueen kesä sujuu taitojen viimeistelyn merkeissä toisten lomaillessa. Elokuussa WorldSkills São Paulo 2015 -kilpailussa kilpailevien maajoukkueen jäsenien harjoitteluvauhti hiljentyy vasta muutamaa viikkoa ennen kilpailumatkaa. Tuolloin siirrytään herkistelyvaiheeseen. Siihen saakka on aikaa opetella uusia taitoja ja nostaa kilpailusuorituksen nopeutta. Kanssakilpailijatkaan eivät lomaile – miksi pitäisi meidänkään.

Ammattitaidon MM-kilpailu WorldSkills-kilpailu järjestetään joka toinen vuosi, nyt jo 43. kerran, tällä kertaa Brasilian São Paulossa 11.–16. elokuuta. Kisa-alueen koko päästä päähän on puolitoista kilometriä, kilpailualue noin 40 hehtaaria, joista sisätilaa noin 10 hehtaaria. Alle 23-vuotiaita kilpailijoita on yli tuhat ja tuomareita lähes saman verran. Osallistujat tulevat 60:sta eri maasta tai alueelta ja tapahtumaan odotetaan yli 200 000 vierailijaa.

Team Finland 2015

Kilpailusuoritus on kilpailijoille sekä henkisesti että fyysisesti kova ponnistus. Suoritus kestää peräti neljä päivää, ja jokainen kilpailija on treenannut sitä varten kauan. Brasiliaan matkaavassa Suomen ammattitaitomaajoukkueessa kisaa 36 nuorta. 17–23-vuotiaat kilpailijamme osallistuvat 31 ammattitaitolajiin. Joukkueeseen kuuluu myös 32 suomalaista tuomaria eli eksperttiä. He ovat pääasiassa ammatillisia opettajia, jotka haluavat kehittää omaa osaamistaan sekä alansa koulutusta.

Harjoitteleminen tapahtuu valtaosin oppilaitosten tiloissa ja ohjaamana. Tämä on myös koulutuksen kentälle kova ponnistus loma-aikana. Niin ikään moni aktiivinen opettaja on poissa syksyn alusta kun ajatukset ja ovat ensin Brasiliassa ja sen jälkeen moni vielä ihan fyysisestikin on paikan päällä kehittämässä osaamistaan esimerkiksi tuomaroinnin kautta.

Hyödyt esille

Kilpailun keskiössä on luonnollisesti kilpailuun osallistuva nuori. Lisäksi tarvitaan tukijoukot: oppilaitos, työpaikka, taloudelliset tukijat, lajipäällikkö, ekspertti ja valmentaja. Kaikkien heidän tulisi hyötyä toiminnasta, muuten motivaatio laskee ja toiminnalle asetetut määrälliset ja laadulliset tavoitteet jäävät saavuttamatta.

Kuinka hyödyt saadaan näkyviksi ja saavutettaviksi? Varmaan yhtä viisastenkiveä ei ole, mutta loppujen lopuksi ratkaisut lienevät yksinkertaisia. Kilpailumatkalla kertynyttä tietoa ja taitoa voidaan jakaa ammattiopiston käytävien lisäksi varta vasten järjestetyissä tilaisuuksissa. WorldSkills -kilpailutehtäviä voidaan käyttää opetuksessa ja pedagogiikan kehittämisessä kisakokemusten perusteella. Tarinat nuorten huippuosaajien kehittymisestä ovat esimerkkejä ponnistelujen tarpeellisuudesta. Loppujen lopuksi olennaista olisi kilpailutoiminnan kirjaaminen koulutuksen järjestäjän strategioihin, sen seuraamista ja laajamittaista käyttöönottoa oppilaitoksen arjessa.

Nämä käytännöt ovat uskoakseni jo monilla kunnossa – ne muut vain vatuloivat, siihen onkin aikaa paremmin lomalla.

Kirjoittaja

Pekka Matikainen
Taitaja-päällikkö, Skills Finland ry

Matikainen Pekka