Päällekkäisyyksiä purkamaan

12.08.2015

Sipilän hallituksen ohjelman mukaan nykyisten ammatillisen peruskoulutuksen, ammatillisen aikuiskoulutuksen ja ilmeisesti myös ammatillisen työvoimakoulutuksen päälle vedetään ruksit vuoteen 2018 mennessä. Tilalle on tulossa yksi ammatillinen koulutus, jota ei määritä opiskelijan ikä tai hänen asemansa työmarkkinalla.

Samalla otetaan käyttöön yksi tapa näyttää osaamista, arvioida opiskelijaa ja suorittaa tutkinto. Nykyisin on käytössä kaksi rinnakkaista näyttöjärjestelmää. Ammatillisen koulutuksen yksi parhaista puolista on työelämän vahva ote opiskelijoiden arvioinnissa. Siitä ei tarvitse tinkiä tuumakaan, koska työelämän edustajat arvioivat jo nyt nuorten ja aikuisten suoritukset.

Lisäksi koulutuksen järjestäjiä rasittavat kaksi rinnakkaista koulutuksen järjestämislupaa ja erilliset tutkintojen järjestämissopimukset. Näitä lupia ja sopimuksia on voimassa tuhansia. Päällekkäisyydet aiheuttavat turhaa työtä.

Byrokratiaa koulutuksesta löytyy muutenkin. Säädösten mukaan jokaiselle oppisopimusopiskelijalle tehdään henkilökohtainen opiskeluohjelma. Mikäli opiskelija suorittaa ammatillista perustutkintoa, on hänelle laadittava myös henkilökohtainen opiskelusuunnitelma HOPS. Ei ihme, että koulutusta pidetään hallinnollisesti hankalana.

Oppisopimukseen ja muuhunkin työssä oppimiseen pitäisi saada yksi hallinnollinen menettely, jota jokainen koulutuksen järjestäjä noudattaisi työpaikkojen kanssa asioidessaan. Verottajakin on pystynyt tähän omissa palveluissaan. Standardointi poistaa turhaa tekemistä ja vapauttaa resursseja tuottavaan työhön.

Yllä lueteltuja käytännön esimerkkejä hyödyntämällä saadaan purettua koulutuksen järjestäjiä vaivaavia päällekkäisyyksiä. Byrokratian väheneminen jättää supistuville voimavaroille enemmän aikaa käytettäväksi itse koulutukseen. Tähän suuntaan ammatillisen koulutuksen reformia on vietävä.

Kirjoittaja

Petri Lempinen
Toimitusjohtaja AMKE ry

Lempinen Petri