Korona kirittää osaamista

08.05.2020


Digiloikka on urheilulaji, jota harrastetaan nyt yhteiskunnassa laajasti. Digiloikka mahdollistaa osaamisen kehittämisen uusilla tavoilla, koronan kirittämänä. Etäoppimisen mahdollisuudet ovat olleet vähitellen tulossa eri koulutusasteille jo vuosia. Ennen on löytynyt vain syitä sille, miksi etäoppiminen ja –opettaminen on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Korona lopetti nämä syyt. Tuli aika toimia ripeästi siirtämällä lähes kaikki oppiminen pois luokkahuoneista ja koulurakennuksista.
 
Ammatillisessa koulutuksessa on aiemmin siirrytty etäoppimiseen lähinnä vain kustannustehokkuuden syistä, joissakin hyvissä tapauksissa siirtymiseen on liittynyt asiakkaiden tarve saada koulutusta etänä. Vallitsevassa rajoitusten ajassa oppiminen ja osaamisen kehittäminen eivät ole loppuneet, vaan lähinnä metamorfoosin kautta ne ovat luoneet itsensä uudelleen. Digitaaliset välineet ja aineisto, käytännön harjoitukset muualla kuin oppilaitoksissa, virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen ja erityisesti verkon hyödyntäminen ovat nyt arkipäivää oppimisessa.
 
Uudessa toimintatavassa, kuten kaikissa toimintatavoissa on voittajia ja häviäjiä. Voittajia ovat oppilaitokset, jotka olivat valmiita siirtymään etäopetukseen vauhdikkaasti. Näissä voidaan pyörittää oppimisarkea sujuvasti ja samalla kehittää uusia koulutuksia ja menetelmiä. Häviäjiä oppilaitoskentässä ovat ne, jotka eivät olleet valmistautuneita, ja jotka lähtivät takamatkalta etäopetukseen kriisitilanteessa. 
 
Oppijoiden osalta ne, joilla on hyvät valmiudet itsenäiseen digioppimiseen, ovat voittajia. Haasteita on niillä oppijoilla, joilla on vaikeuksia uusien digitaalisten työvälineiden kanssa, tai puutteita kielitaidossa. Ammatillisessa koulutuksessa pystytään näitä henkilöitä tukemaan yksilöllisesti, samalla kun toiset etenevät nopeampaan tahtiin itsenäisesti. Osaava yksilölliset oppimistarpeet huomioiva henkilöstö mahdollistaa oppimisen jatkumisen ja kehittymisen myös kriisiaikana.
 
Voiko tästä kaikesta seurata jotain hyvää? Digiloikan ottaminen joustavoittaa henkilökohtaisen oppimisen tavoitteita – oppija voi edetä oikeasti omaan tahtiinsa. Digiloikka mahdollistaa myös palvelutarjonnan sinne, missä sitä ei ole ennen ollut – enää ei oppiminen ole sidottu paikkaan eikä aikaan. Siirtyminen etäoppimiseen mahdollistaa myös koulutukseen sijoitettujen resurssien käytön uudelleenmitoituksen – kuinka paljon sijoitetaan resursseja seiniin ja kuinka paljon oppimiseen?
 
Viestinnän merkitys kriiseissä, myös tässä, on keskeinen. Viestin tulee olla selkeä ja avoin. Sama periaate toimii, viestitään sitten oppijoiden, asiakkaiden tai henkilöstön kanssa.  Avoin viestiminen kaikesta hälventää epävarmuutta tilanteessa, jossa kaikille on epäselvää mihin ja milloin ollaan päätymässä. 
 
Samassa veneessä ollaan – yhteishengen ylläpitäminen ja toisista välittäminen on meidän kaikkien tehtävä.

Turun Aikuiskoulutuskeskuksen toimitusjohtaja Tommi Forss työn ulkopuolella:
"Vapaa-ajalla päädyn säännöllisin väliajoin korjailemaan kaikkea vanhaa, kuten esimerkiksi puutaloasuntoja ja autoja. Vastapainona näille kasvatan kaikkea syötävää puutarhassa ja kasvihuoneessa."

Kirjoittaja

Tommi Forss
toimitusjohtaja, Turun aikuiskoulutussäätiö

Forss Tommi