Är även du ett stolt yrkesproffs? Oletko sinäkin ylpeästi ammattilainen?

26.11.2020

​​​​​​​​​​​​​​

Det flerspråkiga projektet Yrkesutbildningens Ambassadörer mäter i vilken grad man kan förbättra dragningskraften och imagen för yrkesutbildningen användandes av influencermarknadsföring. Projektets centrala budskap ”stolt yrkesproffs” föddes då projektets frontfigurer ville visa sin uppskattning för den praktiska inlärningen som är pudelns kärna inom yrkesutbildningen. Tidvis stöter man i samhället ännu på tanken att yrkesutbildningen är ett andrahandsval till exempel då man inför andra stadiet väljer sin inriktning. Det här tankesättet varierar från människa till människa och från sammanhang till sammanhang, men i projektet har vi önskat lyfta fram yrkesutbildningens enorma diversitet samt karriärmöjligheter som sträcker sig vidare även till yrkeshögskolor och universitet. Det var då tanken föddes om att succéhistorierna från yrkesutbildningen kunde delas över sociala medier av de verkliga sakkunniga, för att ge utbildningen ett lyft.

Projektet som går av stapeln 1.1.2020-31.3.2021 finansieras av Utbildningsstyrelsen och till projektets nätverk hör yrkesutbildningsanordnare geografiskt utspridda över hela Finland. Dessa är: Careeria, Prakticum, Yrkesakademin i Österbotten, Gradia, Esedu och Saamelaisalueen koulutuskeskus.

Varje medlem av nätverket har inom projektet ansvarat för att rekrytera åtminstone tre ambassadörer som fungerar som influensers. Dessa ambassadörer är antingen studerande, företagare eller samhälleliga påverkare så som lokalpolitiker eller riksdagsledamöter.

Ambassadörerna kommunicerar på sina egna sociala mediekonton om yrkesutbildningen utgående från sina egna erfarenheter samt det material som nätverket utarbetat. Denna kommunikation sker användandes av hashtagen #yrkesutbildning #yrkesambassadörerna och #yrkesstolthet. Materialet som projektnätverket utarbetat följer ett gemensamt tema, och i materialet har vi samlat de bästa av orsakerna varför man som studerande, företagare eller samhällelig påverkare kan tänkas vilja befrämja yrkesutbildningen. Materialet, som framställts både på finska, svenska och de tre samiska språken, består av still-bilder och videomaterial och detta material är fritt användbart även för dig – du finner dem här!

Pontus Sjöström utanför arbetet: ”Min fritid förgylls till stor del av mina två barns hobbyer och intressen, samt min egen passion för långdistans triathlon. Jag simmar, cyklar och löper målmedvetet ca. 400 timmar om året med nästa sikte inställt på Ironman Schweiz 2021”.

​​​​​​​

Oletko sinäkin ylpeästi ammattilainen? 

Kaksikielisessä Ammatillisen koulutuksen lähettiläät-hankkeessa testataan vaikuttajaviestintää ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuuden ja myönteisen mielikuvan lisääjänä. Hankkeen pääviesti ”Ylpeästi ammattilainen” juontaa juurensa siitä, että halusimme lisätä arvostusta ammatillisen tutkinnon suorittamiselle ja tekemällä oppimiselle. Ajoittain törmää edelleen siihen, että ammattillinen koulutus saatetaan ajatella toissijaisena vaihtoehtona esimerkiksi toiselle asteelle mentäessä. Tämä toki riippuu tilanteista, joissa aihetta käsitellään ja kuka käsittelee – erityisesti nuoret kuuntelevat paljon vanhempiaan ja eroja jo tästäkin syystä on. Pohdimme hankkeen haku- ja suunnitteluvaiheessa tätä problematiikkaa ja halusimme vahvistaa viestiä siitä, että amiksesta on moneksi ja mm. tuoda esille, että myös ammatillisesta koulutuksesta on väylät auki ammattikorkeisiin ja yliopistoihin saakka – väyläopinnot voi aloittaa jo ammattiin opiskelun aikana. Tästä syntyi ajatus, että aitojen amisonnistumisten jakaminen somessa kokemusasiantuntijuuden eli lähettiläiden kautta lisäisi positiivia mielikuvia ammatillisesta koulutuksesta. 

Hanketta rahoittaa opetushallitus ja sen oppilaitosverkostoon kuuluu maantieteellisesti Suomen eri alueiden ammatillisia oppilaitoksia, jotka ovat: Careeria, Prakticum, Gradia, Esedu, Yrkesakademin i Österbotten ja Saamelaisalueen koulutuskeskus. 
Hankkeessa on valmennettu alueelliset vaikuttajat/lähettiläät hankkeen oppilaitosten verkostoista (opiskelijat, yritykset/työelämä, yhteiskunnalliset vaikuttajat) toimimaan ammatillisen koulutuksen lähettiläinä omissa somekanavissaan. Lähettiläät tekevät itselleen ominaisimpaan somekavavaan postauksia ammatilliseen koulutukseen liittyen omasta arjestaan koskien ammatillista koulutusta. Hankkeen tunnisteet somessa ovat: #amislähettiläät #ammattiylpeys ja #ammatillinenkoulutus. 

Hankkeen oppilaitosverkosto, jonka tekijät koostuvat oppilaitosten viestinnän ja markkinoinnin tekijöistä, on tuottanut valmiita kuva-aineistoja jaettavaksi somen eri alustoissa, suomeksi ruotsiksi ja saamen kielillä. Niissä tuodaan esille syitä valita ammatillinen koulutus opiskeluun, yhteistyökumppaniksi ja yleensä osaamisen kehittämisen väyläksi. Aineistot ovat vapaasti myös sinun käytettävissäsi –löydät ne täältä. Myös oppilaitosverkosto tukee hankkeen viestiä mm. jakamalla tuotettuja aineistoja omissa somekanavissaan. 

Careeria Oy:n brändipäällikkö Pia Hannula työn ulkopuolella: ”Vapaa-aikaa rytmittää neljän lapsukaisen touhut ja harrastukset sekä koiran ulkoiluttaminen. Lisäksi sydäntä lähellä ovat ruoan laittaminen, luonnossa retkeily telttamajoituksella ja lukeminen/äänikirjojen kuuntelu.”

Kirjoittajat

Pontus Sjöström
Ledare för arbetslivssamarbetet, Practicum

Sjöström Pontus

Pia Hannula
brändipäällikkö, Careeria

Hannula Pia