Vimma-seminaarissa pohdittiin mediaa, yritysyhteistyötä ja brändiuudistuksia

08.06.2018

Tänä vuonna jo kymmenettä kertaa järjestetty Vimma-seminaari kokosi ammatillisen koulutuksen viestijät kuulemaan ja keskustelemaan brändistä ja median murroksesta.

Tilaisuuteen osallistui noin 80 ammatillisessa koulutuksessa työskentelevää viestinnän ammattilaista eri puolilta Suomea. Seminaari järjestettiin Helsingissä ja Silja Europalla 5.-6. kesäkuuta. Järjestäjänä oli Omnia yhteistyössä AMKEn kanssa.

AMKEn vt. toimitusjohtaja Riikka Reina muistutti avauspuheenvuorossa yleisöä myönteisten tarinoiden merkityksestä.

 - Ihmiset ja heidän tarinansa kertovat ammatillisen koulutuksen onnistumisista. Uudistuksissa on saatu hyvin kumppaneita mukaan viestimään heille merkittävistä asioista.

Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi johdatti osallistujat pohtimaan median muutoksia ja roolia moninaisen tiedonvälityksen keskellä. 

- Valeuutisointi, maksullinen sisältö ja mainonnan siirtyminen kansainvälisille jäteille vaativat entistä aktiivisempaa vuoropuhelua lukijoiden kanssa sekä satsaamista sisällön laatuun, hän totesi. 

Entistä tiiviimpää yritysyhteistyötä

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen painotti puheenvuorossaan ammatillisen koulutuksen ja yrittäjien yhteistyötä.

- Se on keskeisessä asemassa työelämän murroksessa. Tilanteessa, jossa perusasteen koulutuksen varassa olevien työllisyysaste on 43 prosenttia ja jossa monet yritykset eivät löydä heille sopivaa työvoimaa, tarvitaan entistä tiiviimpää yhteistyötä.

Omnian hallintojohtaja Tapio Siukonen korosti muutosta perusamiksesta palveluntuottajaksi. 

- Tässä vaikuttaa rahoituksen ja lainsäädännön muutosten lisäksi aktiivinen rooli kilpailukyvyn varmistamisessa niin alueellisesti, valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin.

Väylät Auki -kampanjasta hyvät tulokset

Ensimmäisen seminaaripäivän aikana kuultiin myös Gradian brändiuudistuksesta sekä Väylät Auki -kampanjan tuloksista. 

Väylät Auki -kampanjaa luotsaamassa ollut Mirum Agencyn Senior Content Planner Sanna Hellman kertoi kampanjan onnistuneen erinomaisesti tavoitteessaan, ja erityisesti videoiden tavoittaneen kohdeyleisön hienosti.

Seminaarissa päästiin paneutumaan myös työhyvinvointiin. Ensimmäisen päivän aikana muun muassa jumpattiin yhdessä Cuckoo Workoutin tahtiin. 

Toinen seminaaripäivä keskittyi eri koulutuksenjärjestäjien mielenkiintoisiin case-esityksiin. Lisäksi Kalle Honkonen Globeon Oy:sta herätteli yleisöä miettimään tavoittaako koulutuksen järjestäjien viestit tavoittelemansa kohderyhmän.

Ensi vuonna Jyväskylään

Ensi kesän VIMMAn nappasi järjestettäväkseen GRADIA. Jyväskylässä siis tavataan!

Teksti: Milka Matsinen