Viestintä on reforminkin suola

15.06.2017

Nykypäivänä viestintä kuuluu kaikkeen työhön niin tiiviisti, että sen erottaminen irralliseksi toiminnaksi on mahdotonta. Myös ammatillisessa koulutuksessa viestinnän merkitys on kasvanut jatkuvasti ja varsinkin nyt reformin aikana sen arvo on viimeistään ymmärrettävä.

Ammatillisen koulutuksen viestinnän ja markkinoinnin vuotuinen VIMMA-seminaari kokosi yhteen lähes 90 viestintäihmistä 45 organisaatiosta 13.–14.6. Tällä kertaa AMKEn kanssa järjestelyistä vastasi Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda.

Kieli kuntoon ja viestit positiivisiksi

Mika Tammilehto opetus- ja kulttuuriministeriöstä korosti puheenvuorossaan viestinnän asemaa reformin toteutuksessa.

- Puolet reformista on lakipykälien hiomista ja puolet viestintää ja markkinointia.

Yhteinen viesti on hiottava kirkkaaksi, ymmärrettäväksi ja se on viestittävä tehokkaasti kaikille kohderyhmille.

Tammilehto kertoi OKM:n pyrkivän yhä selkeämpään viestintään ja kannusti myös koulutuksen järjestäjiä siirtymään koulutusslangista kansankieleen. Tästä yleisö oli mielissään, sillä koulutussanasto on tunnetusti niin hankalaa, että tavallisen ihmisen on sitä aivan mahdotonta ymmärtää ilman suomi-amis-suomi -sanakirjaa.

- Lupa irtautua koulutusslangista. Vihdoinkin. Kiitos!, Twitterissä kiiteltiin.


Tammilehto: Puolet reformista on lakipykälien hiomista ja puolet viestintää ja markkinointia.

Tammilehdon mukaan säästöt ovat hallinneet yleistä keskustelua reformista ja haasteena onkin saada käännettyä sanoma koskemaan uudistuksen hyviä puolia toimivan muutosviestinnän avulla. Koulutuksesta tulee joustavampaa, paremmin tarpeisiin vastaavaa ja tehokkaampaa reformin myötä.

Lisäksi Tammilehto sanoi ministeriön muuttavan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman HOS -lyhenteen HOKSiksi. Näin verbi hossaaminen olisikin hoksaamista.

Reformi ei jää hallituskriisin jalkoihin

Entä vaikuttaako viime viikon hallituskriisi reformin toteutumiseen?

- Jos nyt tulee taas lappu luukulle niin huh heijaa, joku yleisöstä kommentoi.

Tammilehto lupasi, että hallituksen sotkut eivät vaikuta ammatillisen koulutuksen uudistukseen.

- Reformi jatkaa vakaasti etenemistään kohti päätöksen tekoa, Tammilehto vakuutti.

Myös AMKEn toimitusjohtaja Petri Lempinen oli sitä mieltä, että uudistus ei ole uhattuna.

- Eiköhän Saulin nimi lakipaperissa kohta ole, Lempinen uskalsi veikata.

Lempinen korosti puheenvuorossaan myös viestinnän merkitystä reformin toimeenpanossa. Lempisen mukaan sen, mitä viestitään, on vastattava todellisuutta. Teot ja viestintä tukee toisiaan.

- Reformin toimeenpano kaatuu tai nousee viestinnän ja toimijoiden asenteen myötä, Lempinen totesi.

Videointia ja caseja

Reformin lisäksi seminaarissa aiheina oli digimarkkinointia, brändäystä sekä videointia. Videotyöpajassa harjoiteltiin tiiviiseen tahtiin pienen videon teko ja saatiin paljon pieniä hyödyllisiä vinkkejä omiin organisaatioihin vietäviksi.

Viestinnän organisoitumisesta eri koulutuksen järjestäjiltä kuultiin case-esimerkkien kautta.

Esitysten ja keskustelun pohjalta huomattiin, että viestinnän merkitys ja panostus vaihtelevat organisaatioiden välillä.

Viestintään panostamisesta hyvänä esimerkkinä oli Omnia, jossa viestintä on todella nostettu jalustalle. Casen jälkeen yleisöstä usea sanoikin olevansa suorastaan kateellinen Omnian viestintäosastolle.

Hyviä eväitä arkityöhön

Twitter täyttyi seminaarin lopussa tyytyväisistä kommenteista:

"@LempinenPetri Aito ja rehellinen puheenvuoro. Näillä arvoilla ja asenteella onnistuu."

"Kiitokset huikean hienosta VIMMAsta, hyvin järjestetystä! Hyviä eväitä arkityöhön!" 

"Kiitos hienosta #vimma2017 n järjestämisestä. Hienot esiintyjät sekä uusia kontakteja ja ideoita. Nähdään ensi vuonna"

"Kiitos hyvästä semmasta. Taas virtaa vanttuissa. #vimma2017"

"Jälleen antoisa #vimma2017 takana päin. Nyt kotimatkalla, laukku täynnä hyviä ideoita! #eikuntoteutukseen"

Katso seminaarin videotyöpajan tuotos

Katso myös kuvakooste seminaarista