Vientiteollisuus kaipaa osaajia

15.09.2017

Mitä yritykset ja ammatillisen koulutuksen järjestäjät voivat yhdessä tehdä teollisuusammattien vetovoiman vahvistamiseksi? Tätä pohdittiin keskiviikkona 14.9. Kemianteollisuus ry:n, Metsäteollisuus ry:n, Teknologiateollisuus ry:n ja AMKEn yhdessä järjestämässä Osaajia vientiteollisuuteen-tilaisuudessa.

Metsäteollisuuden toimitusjohtaja Timo Jaatinen kertoi, että ala työllistää Suomessa 41 000 ja koko tuotantoketju 150 000 henkeä. Tulevina vuosina alalle tarvitaan runsaasti uusia osaajia, kun neljännes työvoimasta eläköityy 10 vuoden sisällä. Myös metsäteollisuuden uusiutuminen ja investoinnit kasvattavat osaajien tarvetta.


Uudistuva metsäteollisuus kaipaa osaajia eri ammatteihin

- Haasteena on, että nuoret eivät tiedä, miten monipuolisia tehtäviä metsäteollisuudessa on tarjolla. Yhteisiä toimia vetovoiman parantamiseksi tarvitaan, toteaa Jaatinen.

Moniosaamista ja asennetta arvostetaan

- Tämän päivän arjen työssä moniosaaminen ja asenne ovat kaiken a ja o. Terve nöyryys, oma-aloitteisuus ja positiivisuus ovat ominaisuuksia, joita työntekijältä odotetaan, kertoo Kemiran hr päällikkö Marko Lummio.


Asenne on hyvän työntekijän tärkeimpiä piirteitä

Kemira on palkannut uusia työntekijöitä oppisopimuksella koulutettavaksi. Kokemus on valttia. Vaativiin tehtäviin palkataan usein mieluummin henkilöitä, joilla on jo työkokemusta.

- Oppisopimuskoulutukseen hakemisen edellytyksenä on teknisen alan tutkinto, kertoo Lummio. Tänä päivänä työssäoppija voi hyvinkin olla 50vuotias ammatinvaihtaja, hän jatkaa.

Vetovoimaa kasvatettava, mutta miten?

Kuinka aloille, joille osaavaa työvoimaa kaivataan, saataisiin sitten enemmän hakijoita? Turun kaupungin projektipäällikkö Anu Parantainen kertoo, että nuorille suunnattu viestintä on tehokkainta, kun viestijänä ovat nuoret itse.

- Me keskiikäiset olemme yksinkertaisesti liian vanhoja, että meitä kuunneltaisiin, Parantainen naurahtaa.


Komea Tulevaisuus -kampanjan tekstit tulevat suoraan nuorilta

Kone- ja metallialan vetovoimaa kasvattava Komea Tulevaisuus -kampanjassa kone-ja metallialan opiskelijat kertovat kokemuksistaan opiskelijoina, jakavat kuvia ja haastavat muita nuoria mukaan sosiaalisessa mediassa.

- Kampanjan tuloksena hakumäärät saatiin onnistuneesti kasvuun, Parantainen kertoo. Tärkeää on se, miten itse puhumme ammatillisesta koulutuksesta. Positiivinen asenne ja mahdollisuuksista kertominen uhkakuvien sijaan vaikuttaa koulutuksen vetovoimaan.

Tilaisuudessa kuultiin myös esimerkit SAKKYn metsäalan kuljettajakoulutuksesta sekä Tampereen ammattioppilaitos Tredun ja kolmen kumialan yrityksen yhteistyössä toteuttamasta Kumitaituri-ohjelmasta.

Teollisuuden ja koulutuksen järjestäjien edustajat kokoontuivat pohtimaan teollisuusalojen vetovoimaa, koska ongelma on yhteinen.

- Oppilaitokset tarvitsevat hyviä opiskelijoita kouluttaakseen osaavia teollisuudelle. Ilman osaajia teollisuus ei saa työvoimaa, toteaa AMKE ry:n toimitusjohtaja Petri Lempinen.