Tulevaisuuspaneeli ennakoimaan koulutuksen muutostarpeita

22.08.2017

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen on asettanut osaamisen tulevaisuuspaneelin ennakoimaan koulutuksen muutostarpeita. Paneelin toimikausi on vaalikauden loppuun ja sen puheenjohtajaksi on nimetty professori Anne Brunila. Paneelin jäsenistä ammatillista koulutusta lähimpänä on Tampereen pormestari Lauri Lyly.

Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteen ennakointiin tarvitaan uutta otetta, koska tieteen ja teknologian kehitys sekä yhteiskunnalliset muutokset, esimerkkeinä tekoäly ja robotiikka, muuttavat työelämää ja osaamistarpeita nopeasti.

Paneelin tehtävänä on ennakoida yhteiskunnallisesti merkittäviä koulutuspolitiikan muutostarpeita sekä tehdä osaamisen ja oppimisen kehittämistä koskevia ehdotuksia kaikilla koulutusasteilla ja kaikissa koulutusmuodoissa. Paneeli edistää toiminnallaan korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yritysten yhteistyötä, osaamis- ja koulutustarpeiden määrällistä ja laadullista ennakointia sekä ennakointi- ja tutkimustiedon hyödyntämistä koulutuksen suunnittelussa ja mitoituksessa.

Tulevaisuuspaneeli toimii yhteistyössä Opetushallituksen kokeilu-, kehittämis- ja innovaatiokeskuksen kanssa. Uusi keskus aloitti 1.3.2017.

Ennakointirintamalla on ruuhkaa

Strategisen tutkimuksen neuvosto myönsi keväällä 2016 miljoonarahoituksen Osaavat työntekijät – menestyvät työmarkkinat -konsortiolle, jolla pyritään vastaamaan koulutuksen instituutioihin kohdistuviin haasteisiin. Konsortiossa ovat mukana useiden yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen lisäksi Elinkeinoelämän tutkimuslaitos (ETLA), Palkansaajien tutkimuslaitos (PT), Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Työterveyslaitos ja Valtion taloudellinen tutkimuslaitos (VATT).

Konsortion työ jakautuu neljään hankkeeseen: osaaminen, koulutus ja tulevaisuuden työelämä, fiksu työ alustatalouden aikakaudella, ammattirakenteen muutos haastaa osaamisen ja osaavan työvoiman varmistaminen sosiaali ja terveydenhuollon murroksessa.

Strategisen tutkimuksen neuvosto odottaa konkreettisia ratkaisuja, joilla tulevaisuuden työelämän vaatimia taitoja voitaisiin tunnistaa ja niiden omaksumista voitaisiin edistää siten, että osaaminen ja työelämän vaatimukset kohtaisivat.

Opetushallitus on puolestaan asettanut osaamisen ennakointifoorumin, joka muodostuu yhdeksästä eri aloja edustavasta ennakointiryhmästä sekä ennakointiprosessia tukevasta ohjausryhmästä vuosille 2017-2020. Ennakointiryhmissä ovat edustettuina työnantajat, työntekijät ja yrittäjät, ammatillisen koulutuksen järjestäjät ja korkeakoulut, opetushenkilöstö, alan tutkimuksen edustajat ja opetushallinto. Sihteerin muodostavat Opetushallituksen asiantuntija.

Osaamisen ennakointifoorumi korvasi 26 koulutustoimikuntaa, jotka olivat myös työelämän etujärjestöjen vaikutuskanava koulutusjärjestelmään.

Lisäksi Opetushallitus toteuttaa ESR-rahoitteista valtakunnallista aikuiskoulutuksen ennakointiprojektia, jonka tavoitteena on kehittää ja pilotoida malli aikuisväestön koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointiin.

Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi vuoden 2016 Osaamis- ja koulutustarpeiden valtakunnallisen ennakoinnin kehittäminen –raportin, jossa korostetaan opetushallinnon keskeistä roolia ennakoinnissa. Raportin laatimisen jälkeen esitetty maakuntauudistus on viemässä vastuuta alueellisesta ennakoinnista itsehallinnollisille maakunnille.

Raportin mukaan ennakointitieto palvelee ensisijaisesti tutkinnon perusteiden ja opetussuunnitelmien laadintaa sekä opetuksen sisältöjen ja tutkintorakenteiden kehittämistä ammatillisessa koulutuksessa ja korkea-asteella.

Linkit:

OKM tiedote osaamisen tulevaisuuspaneelin asettamisesta

OPH uutinen osaamisen ennakointifoorumin asettamisesta

Suomen akatemian uutinen strategisen tutkimuksen neuvoston rahoituspäätöksestä

Osaamis- ja koulutustarpeiden valtakunnallisen ennakoinnin kehitttäminen-julkaisu