TIEKE: digitalisaation haltuunotto edellyttää perusosaamista ja positiivista asennetta

21.11.2017

Perustaitojen puutteet laitteiden hallinnasta ja tietoturvasta alkaen nähdään digitalisaation osalta ammatillisen koulutuksen suurimpina haasteina, kertoo Merja Sjöblom TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry:stä.

Tieke selvitti keväällä 2017 digiosaamisen merkitystä ja kehittämistarpeita. Vastaajista noin 15 % edusti ammatillista koulutusta.

Sjöblomin mukaan tarvitaan asennemuutos, jotta digitalisaatio lähtee toteutumaan. 
- Ruutuvihko saa olla käytössä, mutta tekniikkakin on otettava haltuun.

Jatkossa videoiden käyttö osana opetusta ja opitun näyttämistä koetaan ammatillisella puolella erityisen keskeisenä. 

- Samoin verkko-oppimisympäristöjen järkevä ja tehokas hyödyntäminen, verkkokokoustyökalujen käyttäminen osana opetusta, striimaus ja ylipäätään yhtenäisten toimintamallien rakentaminen osaksi oppilaitosten toimintaa koettiin tärkeiksi kehittämiskohteiksi, Sjöblom kertoo.

Oppilaitoskohtaiset mallit kehittämiseen

Osaamisen kehittämistä tulee Sjöblomin mukaan tehdä pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti. 
- Toimivia, oppilaitoskohtaisia ratkaisuja löydetään, kun yhteinen halu on olemassa. 

Toivotuimpia malleja ryhmäkoulutusten lisäksi ovat vertaistuki, webinaarit ja työpajat. Koulutuksiin osallistutaan myös omalla ajalla.

- Kannustusta ja kannusteita osaamisen kehittämiseen toki toivotaan, sillä osaamisen kehittyminen näkyy myös opetustuloksissa. 

Tutustu selvitykseen ja lataa tulokset käyttöösi TIEKEn verkkosivulta.