Selvitys: Päättöarvosanoilla selvästi vaikutusta toisen asteen koulutusvalintoihin

06.06.2016

Tyttöjen päättöarvosanat ovat kaikissa oppiaineissa paljon poikia parempia. Poikien mahdollisuus todelliseen valintaan lukion ja ammatillisen koulutuksen välillä on selvästi tyttöjä heikompi. Sama epäsuhta vallitsee maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestöön lukeutuvien oppilaiden välillä.

Näin todetaan Helsingin ja Tampereen yliopistojen sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttamassa selvityksessä, jossa tutkittiin 10 000 metropolialueen nuoren osaamista, oppimisasenteita ja hyvinvoinnin ja terveyden kehitystä yläkouluvuosista toisen asteen koulutuksen alkuun siirryttäessä.

Tutkimuksen mukaan myös kotitausta vaikuttaa vahvasti valintaan lukion ja ammatillisen koulutuksen välillä. Päättöarvosanoissa esiintyy myös selviä oppiaineiden ja kuntien välisiä eroja.

Heikomman osaamistason oppilaat ovat selvityksen mukaan pääosin poikia, joille tunnusomaista on koulun merkitystä väheksyvät asenteet ja heikompi terveyskäyttäytyminen.

Myönteistä oppimiskehitystä selittävät asenteet, äidin koulutus ja lievät stressioireet. Kielteistä taas oppimisen tuen tarve, terveysongelmat ja tupakointi. Maahanmuuttajatausta on yhteydessä osaamisen heikompaan lähtötasoon.

Lukioon valittujen joukossa oli vähemmän psykososiaalista tukea tarvitsevia, he olivat terveempiä ja heillä oli terveemmät elämäntavat kuin ammatilliseen koulutukseen valituilla tai niillä, jotka jäivät kevään yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa.

Alle viisi prosenttia toisen asteen opiskelupaikan saaneista opiskelijoista jätti saapumatta oppilaitokseen, johon hänet oli hyväksytty. Saapumatta jääminen oli ammatillisessa koulutuksessa lukioita yleisempää.

Tutkimushankkeen toteuttivat Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus, Tampereen yliopiston Terveystieteiden yksikkö sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle: osaaminen ja hyvinvointi -raportti toteutettiin osana valtioneuvoston vuoden 2014 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa.

Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle: osaaminen ja hyvinvointi -raportti

Lue myös: Ammatilliseen vai lukioon: Nuoren suunnanottoja perheen kehystämänä