Peruskoululaiset ammatillisen koulutuksen viestinnän kohderyhmänä

21.12.2017

Osa nuorista tietää jo varhain mitä haluaa tehdä peruskoulun jälkeen. Moni kuitenkin tekee päätöksen viime tingassa yhteishaun alkaessa. Tiedotusta eri opiskelumahdollisuuksista onkin rakennettava pitkäjänteisesti. Koulutuksen järjestäjien on syytä kohdistaa viestintäänsä ainakin kahdeksannen luokan keväälle ja yhdeksännen luokan syksylle. 

Oppilaanohjaus valmentaa oppilasta päätöksentekoon. Ammatillisen koulutuksen viestinnän tulee tarjota selkeää tietoa vaihtoehdoista päätöksenteon tueksi. Nuoret kaipaavat tietoa, jossa olennaiset asiat on nostettu esiin. Koulutuksen järjestäjien on viestinnässään muistettava, että opinto-ohjaajien lisäksi muutkin opettajat vaikuttavat oppilaiden käsityksiin jatko-opintomahdollisuuksista.

Mitä ammatillisen koulutuksen järjestäjä voi tehdä?

Tässä muutamia esimerkkejä:

  • Selkeät esittelymateriaalit oman alueen koulutustarjonnasta opojen käyttöön
  • Verkkosivut, esitteet, videot, joihin voidaan tutustua myös kotona
  • Opiskelijatutorien vierailut yläkouluissa kertomassa viestiä ammattiin opiskelemisesta
  • Esimerkit jatko-opintoihin siirtymisestä ammatillisesta koulutuksesta.
  • Infopäivät, vanhempainillat, eri ammattien aamupäivät 
  • Taitaja 9-kilpailun järjestäminen yläkouluissa
  • Ammatillisten opettajien yhteistyö taide -ja taitoaineiden opettajien kanssa (kokkien opettajat kotitaloustunnilla, teknisen työn luokan vierailu ammattiopistossa)
  • Teknologia tiistaita vastaavat tapahtumat muillekin aloille yhdessä yritysten kanssa