OAJ ja Amke: Pääsykoe-ehdotus unohtaa ammatilliset opiskelijat

22.04.2016

Ammatillisen koulutuksen opiskelijat on otettava huomioon korkeakoulujen pääsykokeiden korvaamisessa, vaativat Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ja Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys Amke. Järjestöt pitävät käsittämättömänä tuoretta esitystä, jonka mukaan korkeakoulujen pääsykokeet korvattaisiin ylioppilastodistuksella.

- Ammatillisessa koulutuksessa osaaminen näytetään opinnäytetyönä, joten korvaisiko ammatillisen koulutuksen opinnäytetyö korkeakoulun pääsykokeen, kysyy OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

Järjestöjen mielestä opiskelijavalintoja on kehitettävä, mutta silloin on huomioitava kaikkien nuorten ja aikuisten koulutustarpeet – ei vain ylioppilaiden. Korkeakoulujen pääsykokeiden korvaamista ylioppilastodistuksella esittävät Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkijat Tuomas Pekkarinen ja Matti Sarvimäki.

Suomessa puolet nuorisoikäluokasta menee lukioon ja puolet ammatilliseen koulutukseen. Tutkijoiden ehdotus unohtaa siis puolet nuorista. Kirvesmiehen kouluttautuminen rakennusinsinööriksi tai lähihoitajan polku sairaanhoitajaksi on yhtä tärkeä kuin ylioppilaan tie juristiksi tai lääkäriksi.

Ammatillinen koulutus ja ammattikorkeakoulut yhteistyössä

Ammatillisessa koulutuksessa voi suorittaa opintoja, jotka hyväksiluetaan ammattikorkeakouluissa. Tämä nopeuttaa siirtymistä, lyhentää opintoaikoja ja motivoi opiskelijoita jatkuvaan osaamisen kehittämiseen, muistuttavat OAJ ja Amke.

Tällä vuosikymmenellä ammattikorkeakoulujen hakijoista yli kolmasosalla on ollut ammatillinen tutkinto, ei ylioppilastutkintoa. Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutukseen hakeneista 44 prosentilla on ollut ”vain” ammatillinen tutkinto.

Esillä oleva ehdotus sulkisi reittejä ja veisi jatko-opintomahdollisuudet ammatillisen koulutuksen käyneiltä. Valtiovallan ei pidä tukkia opiskelijaksi haluavien omia koulutus- ja uravalintoja. Suomen koulutusjärjestelmä ja moninaiset reitit työuralle vahvistavat kilpailukykyämme.

Opiskelijavalinnassa on OAJ:n ja Amken mukaan arvioitava soveltuvuutta ja motivaatiota haettavalle alalle. Samalla on arvioitava kykyä suoriutua korkeakouluopinnoista.

- Ratkaisuja tehtäessä on ymmärrettävä, että ammatillinen koulutus ja lukio kehittävät erilaista osaamista, joita kumpaakin tarvitaan korkeakoulutuksessa, toteaa Amken toimitusjohtaja Petri Lempinen.