Lempinen: Muutos on ainoa vaihtoehto

05.01.2017

Ammatillisen koulutuksen murros tuo valtavan muutoksen oppilaitosten toimintaan ja opettajan työhön. Samaan aikaan ympärillä uudistuu myös muu työelämä. Monen ammatin luonne on jo muuttunut, ja samoin käy opettajan työlle.

Pedagogi-lehden tuoreen numeron pääkirjoituksessa Ammatillisen opettajakorkeakoulun johtaja Jari Laukia on huolissaan muutoksen vaikutuksista opettajan rooliin.

- Koulutuksen muuttuessa on otettu käyttöön erilaisia luokattomia oppimisympäristöjä, kirjattomia kouluja tai kouluttomia kouluja. Opettajan työ muuttuu, mutta toivottavasti emme ole etenemässä opettajattomaan koulutukseen, Laukia kirjoittaa.

AMKE ry:n toimitusjohtaja Petri Lempisen mukaan ammattiopettajien työ ei lopu, mutta se muuttuu täysin. Tulevaisuuden opettaja ei opeta vaan mahdollistaa oppimisen.

- Jatkossa meillä tuskin on resursseja siihen, että opettaja ohjaa ryhmää luokassa. Opettajan ja opiskelijan työviikko siis erkaantuu, ja opettaja kohtaa opiskelijan eri foorumeilla: työpaikalla, verkossa tai simulaatioissa, toteaa Lempinen lehden haastattelussa.

Lempinen painottaa tämän murroksen vaativan suuria panostuksia johtamiseen.

- On osattava johtaa muutosta ja erityisesti myös muuttuvaa opettajan työtä.

Mihin suuntaan ammatillinen koulutus kulkee?

Toisen asteen koulutuksen uutta lainsäädäntöä on valmisteltu pitkään. Lain sisällön muotoilu on edelleen kesken, mutta varmaa on kuitenkin se, että koulutuksen rahoitusta leikataan.

Lempisen mukaan tuleva rahoitusjärjestelmä pakottaa ja kannustaa oppilaitokset tekemään asiat eri tavalla kuin ennen.

- Nyt haetaan tuottavuutta, ja raskaista kustannusrakenteista on päästävä eroon. Jos muutosta ei tehdä, oppilaitoksille käy kuin Anttilalle!

Jatkossa koulutuksen on myös pystyttävä motivoimaan opiskelijoita huomattavasti paremmin.

- Nyt meillä koulutuksen keskeyttää 10 % opiskelijoista ja lähes joka viides valmistuu työttömäksi. Näin ei voi jatkua, eikä rahoituskaan tue tätä.

Lempisen mukaan jatkossa korostuvat myös yksittäisen opiskelijan tarpeet, kun koulutuksiin osallistuu aiempaa enemmän väkeä eri kulttuuritaustoista, eri kieliympäristöistä ja eri ikäryhmistä.

Haastattelu julkaistiin Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun Pedagogi -sidosryhmälehdessä