Kansanedustajat: Hallitus unohtanut ammatillisen koulutuksen

04.05.2016

Ammatillisen koulutuksen asemasta ja tulevaisuudesta huolestuneet sivistysvaliokunnan sosiaalidemokraatit Eeva-Johanna Eloranta ja Jukka Gustafsson ovat jättäneet hallitukselle kirjallisen kysymyksen ammatillisen koulutukseen kohdistuneiden säästöjen vaikuttavuuden arvioinnista.

–Huolestuttavinta tässä säästövimmassa on se, että rahat viedään jo ensi vuonna, mutta ammatillisen koulutuksen kokonaisuutta koskeva toimintalainsäädäntö uudistetaan vasta vuonna 2018, Eloranta sanoo.

Sivistysvaliokunnan mukaan monin eri tavoin ja eri aikoina koulutukseen suunnatut rahoituksen vähennykset ovat aiheuttaneet sen, että rahoituksen kokonaisuus on jäänyt säästötoimenpiteiden tosiasiallisten vaikutusten osalta epäselväksi.

Eduskunnan edellyttämän selvitystyön ulkopuolelle on jäämässä ammatillinen koulutus, johon hakeutuu yli puolet koko nuorisoikäluokasta. Kevään yhteishaussa 56 prosenttia ensisijaisista hakijoista haki ammatilliseen koulutukseen. Elorannan ja Gustafssonin mukaan sivistyksellisten oikeuksien seuranta jää toteutumatta ikäluokan toisen puolen osalta ja samalla ammattiin opiskelevat nuoret joutuvat eriarvoiseen asemaan lukiossa opiskelevien kanssa.

–Näin toimien OKM toimii samalla eduskunnan tahdon vastaisesti, Gustafsson huomauttaa.

Eduskunta on edellyttänyt hallitusta seuraamaan tarkoin säästöpäätösten tosiasiallisia vaikutuksia opetus- ja kulttuuritoimeen liittyvien sivistyksellisten oikeuksien toteutumiseen sekä ryhtyvän välittömästi toimenpiteisiin, jos etenkin nuorten ihmisten tosiasialliset ja yhtäläiset mahdollisuudet saada koulutusta heikkenevät. Eduskunta on myös edellyttänyt, että hallituksen tulee antaa asiasta selvitys sivistysvaliokunnalle vuoden 2017 loppuun mennessä.

Opetus- ja kulttuuriministeriö osoitti eduskunnan edellyttämän selvitystyön Kansalliselle koulutuksen arviointikeskukselle (Karvi) tehtäväksi. OKM:n kirjeen mukaisesti Karvin selvitys kattaa vain esi- ja perusopetuksen liitännäisine toimintoineen, taiteen perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja vapaan sivistystyön. Ammatillinen koulutus jää opetus- ja kulttuuriministeriön ilmoituksen mukaan Karvin selvityksen ulkopuolelle. Elorannan ja Gustafssonin mukaan tätä on vaikea ymmärtää ja hyväksyä.

- Ammatillisen koulutuksen laatu ja saavutettavuus maassamme on turvattava. Sen vuoksi koko toisen asteen tulee olla arvioinnin ja seurannan kohteena.