Anne Berner: Vastaammeko tulevaisuuden suuriin haasteisiin vain koulutusjärjestelmän sääntelyä kehittämällä?

08.12.2016


Anne Berner avasi aikuiskoulutusjohtajien ajankohtaispäivän Helsingissä torstaina 8.12.
 

- Vastaammeko tulevaisuuden suuriin haasteisiin vain koulutusjärjestelmän sääntelyä kehittämällä? kysyi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner avauspuheessaan aikuiskoulutusjohtajien ajankohtaispäivässä Helsingissä torstaina 8.12.

Ministeri piti yhteiskunnan kehitystä laajasti kuvaavan puheen ja haastoi aikuiskoulutuksen johtajat pohtimaan ammatillisen koulutuksen haasteita ja tehtävää.  

Ministeri Berner vastaa oman liikenneministerin tehtävänsä lisäksi Keskustan edustajana opetus- ja kulttuuriministeriön seurannasta. Ammatillisen koulutuksen reformi sekä lakivalmistelun tilanne ovat hänellä hyvin hallussa.

Kuka ohjaa muutosprosessia?

Bernerin mukaan koulutusta suuresti muuttavat trendit ovat digitalisaatio ja globalisaatio ja näistä johtuva arvojen muutosprosessi.

- Digitalisaatio muuttaa käyttäytymistämme ja käsityksemme työstä. Etätyön lisääntyminen sekä muutokset osaamisvaatimuksissa ja ajan käsityksessä murtavat koko ajatuksemme siitä, mitä on työ ja millaista osaamista se edellyttää, Berner totesi.

Aiemmin kehityksen arvopohdintaa on johtanut kirkko, joka on päättänyt mitä edistysaskelia otetaan käyttöön. Nyt tällaista keskustelukumppania Bernerin mukaan ei ole.

- Kuka arvojen muutosprosessia johtaa? 

Berner kysyi myös, miten koulutusjärjestelmämme on huomioinut liikenteen ja terveydenhuollon robotisaation arkipäiväistymisen. Myöskään pätevyysvaatimusten muuttuminen nopeasti alustatalouden kehittyessä eivät vielä näy Bernerin mukaan koulutuspoliittisessa keskustelussamme.

- Vaikka työelämän vastuuta korostetaan lakiluonnoksessa, säilyy osaamisen johtamisen vastuu silti koulutuksen järjestäjällä.

Yleisöpalautetta lakiluonnoksesta

Yleisöstä Työtehoseuran toimitusjohtaja Juha Ojala, Ami-säätiön johtaja Timo Karkola sekä Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian aikuisten oppimispalvelujen johtaja Riikka-Maria Yli-Suomu antoivat ministerille palautetta siitä, että hallituksen esitysluonnos jäykistää edelleen koulutusjärjestelmää eikä vastaa ministerin erinomaisesti esittämiin yhteiskunnan ja työelämän uudistamishaasteisiin.

Yleisöstä toivottiin myös koulutuspoliittista keskustelua aikuiskoulutuksen tehtävästä ja tarpeesta yhteiskunnassa.

Ministeri kannusti osallistujia tuomaan uudistustarpeita esiin ja antamaan selkeää palautetta.