AMKE: Reformi koulutuksen arviointiin ja tiedonkeruuseen

29.05.2017

AMKE esittää ammatillisen koulutuksen arvioinnin ja muun tiedonkeruun uudistamista, määrän vähentämistä ja parempaa aikatauluttamista, jotta koulutuksen järjestäjät voivat huomioida arvioinnit omaa työtään suunnitellessaan. 

Ammatilliselta koulutukselta edellytetään toiminnan voimakasta uudistamista. AMKE ulottaa uudistamisen vaatimuksen myös koulutuksen arviointiin.

Olennaista arvioinnin uudistamisessa ovat arviointien tekemisen ja tulosten raportoinnin oikea-aikaisuus, kerättävän tiedon oleellisuus ja tiedonkeruun menetelmien keventäminen, todetaan AMKEn kannanotossa opetus- ja kulttuuriministeriölle ja Kansalliselle koulutuksen arviointikeskukselle. 

AMKEn tavoitteena on parantaa arvioinnin vaikuttavuutta koulutusjärjestelmän ja koulutuksen järjestämisen tasoilla sekä vähentää arvioinnista koulutuksen järjestäjille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa ja kustannuksia.

- Arviointien kokonaiskustannuksiin tulee jatkossa aina arvioida koulutuksen järjestäjiltä edellytettävä työmäärä, AMKE esittää. 

Arviointi sitoo merkittävästi koulutuksen järjestäjän resursseja, sillä yhden arvioinnin vaatiman tiedon keräämiseen oppilaitoksessa menee noin 50–100 tuntia. Yksittäinen koulutuksen järjestäjä osallistuu useisiin arviointeihin vuodessa.

Karvi on juuri ilmoittanut viidestä ammatillista koulutusta koskevasta arviointihankkeesta vuosille 2017-2018. Nämä ovat jatkoa kuudelle kansalliselle arvioinnille vuosina 2015-2016. Lisäksi Karvi on tehnyt lukuisia tutkintokohtaisia arviointeja.

Arviointihankkeita ei ole synkronoitu muun tiedonkeruun ja kyselyiden kanssa, joita tekevät mm. opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus, Tilastokeskus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 

AMKEn kannanotto Opetus- ja kulttuuriministeriölle ja Kansalliselle koulutuksen arviointikeskukselle