Ammatilliset oppilaitokset yritysten henkilöstön osaamisen kehittäjinä

30.11.2017

Olen nyt vuodesta 2011 saakka tehnyt Hyriassa yritysasiakkuustyötä. Ensin kolme vuotta asiakasvastaavana ja viimeiset vuodet asiakaspäällikkönä sekä Hyrian yrityspalveluiden vetäjänä. Olen siis toiminut siinä kuuluisassa ”rajapinnassa” oppilaitoksen ja alueen työelämän välissä kuusi vuotta. Reformin myötä tuo rajapinta on saanut ihan uuden merkityksen. Kaikki, mitä teemme kulminoituu siihen ja onnistumisemme tulevaisuudessa riippuu siitä, miten tuon tontin hoidamme. Eli miten me kehitämme ja hoidamme yritysasiakkuuksia?

Joka kerta kun kohtaan yritysten ihmisiä, minulla on selässäni reppu, joka on täynnä mahdollisuuksia. Mahdollisuuksia kehittää yritysten henkilöstön ammatillista osaamista. Tuo reppu selässään yrityksiä kohtaavat myös tiimini asiakasvastaavat ja tulevaisuudessa toivottavasti myös ihan jokainen oppilaitoksemme työntekijä. Kyllä - ihan jokainen. 

Jokaisella opettajalla ja kouluttajalla on omat yritysverkostonsa ja alansa hyvät yhteistyökumppanit. Historia saattaa olla pitkä ja taivalta kuljettu yhdessä jo vuosia. ”Toppilaisia” tulee ja menee ja asiakkuus säilyy. Kysymys kuuluukin - voisimmeko tehdä yhteistyötä vieläkin monipuolisemmin ja monialaisemmin? Miten kehittäisimme yhteistyökumppaniemme henkilöstön osaamista sen lisäksi, että koulutamme yhdessä tulevaisuuden osaajia? 

Kysy mitä vaan - me autamme! on ollut Hyrian yrityspalveluiden palveluideologia jo useamman vuoden ajan. Me autamme yrityksiä ja työyhteisöjä kartoittamaan henkilöstön osaamistarpeet, suunnittelemme siihen ratkaisun, toteutamme sen ja arvioimme, miten onnistuimme. Repustamme kun löytyy valtavasti keinoja monen eri henkilöstöryhmän osaamisen kehittämiseen: on opsoa, tutkintoja, ei-tutkintoja, lyhyttä ja pitkää lisäkoulutusta, korttikoulutusta, valmennusta, räätälöityä toteutusta, testiä, projektia ja vaikka mitä. Tähän valikoimaan tuo lisänsä vielä eri aloiltamme löytyvä erikoisosaaminen. Keinoja, reittejä, vaihtoehtoja ja valikoimaa siis riittää. Ja jos käy niin, että itseltämme ei tiettyä erikoistaitoa löydy – etsimme verkostoistamme asiakkaalle ratkaisun. 

Olennaisinta asiakkuustyössä on kuitenkin asiakkaan kuunteleminen. Tämä vaatii aitoa kiinnostusta sekä taitoa napsia repun valtavasta valikoimasta juuri ne kyseisen asiakkaan tarpeeseen sopivat vaihtoehdot. 

Uskon, että me jokainen oppilaitos voimme omalla tekemisellämme osoittaa yrityksille, kuinka monipuolinen ja monialainen kumppani ammatillinen koulutuksen järjestäjä voi parhaimmillaan olla. Se kuitenkin edellyttää, että muutamme ajattelutapaamme ja asennettamme. Asiakastyö ei kuulu pelkästään myynnistä vastaaville. Sitä tekee koko oppilaitoksen henkilöstö jokaisessa työelämän kohtaamisessa.  Nostetaan siis selkäämme tuo mahdollisuuksien ja eri keinojen iso reppu. Kannetaan sitä ylpeänä jokaisessa tilanteessa, jossa tapaamme yritysten ja työyhteisöjen edustajia. 

Millaista reppua sinä kannat?
 

Kirjoittaja

Elina Oinaanoja
työelämäpalvelupäällikkö, Hyria koulutus

Oinaanoja Elina